Teknologiforståelse - en sammenhængende faglighed

En beskrivende analyse af 110 undervisningsforløb

Forfattere

  • Marie Falkesgaard Slot KP
  • Roland Hachmann
  • Mikkel Hjorth
  • Malte von Sehested

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125600

Resumé

Artiklen undersøger med udgangspunkt i 110 prototypeforløb fra Forsøg med teknologiforståelse i Folkeskolen om der er udviklet
en sammenhængende faglighed og identificerer herunder sammenhænge og brudflader mellem fire kompetenceområder
i teknologiforståelse som et selvstændigt fag og som integreret
i eksisterende skolefag. Undersøgelsen baseres på systematiske optællinger af didaktiske kategorier, der er knyttet til de 110. Dokumentstudiets tre hovedkonklusioner er 1) at det er vanskeligt at skabe en ny faglighed i eksisterende fag, stærk nok til, at udvikle et fagsprog og en integreret fagdidaktik 2) at prototyperne har skabt grobund for sammenhænge mellem de fire kompetenceområder, men at udvælgelsen af indhold, som kan føre til almen dannelse ikke er udviklet, 3) at det nye fag og faglighed ikke kan udpeges som et STEM-fag, men at der ses konjunkturerne af et multidisciplinært fag, med naturvidenskabsfaglige, samfundsfaglige og humanistiske elementer, dog uden de centrale grundskolefaglige tilgange til især det computationelle fagområde.

Downloads

Publiceret

2021-12-16

Citation/Eksport

Slot, M. F., Hachmann, R. ., Hjorth, M., & von Sehested, M. (2021). Teknologiforståelse - en sammenhængende faglighed: En beskrivende analyse af 110 undervisningsforløb. Learning Tech, 6(10), 296–322. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125600