Virksomhedsformer og teknologibegreber fra læseplan til praksis i og på tværs af tre fag
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125505Resumé
Formålet med denne artikel er at se på, hvorledes teknologiforståelse kommer til udtryk som en integreret del af fag både i styredokumenter for forsøgsfagligheden og i praksis gennem et multiple case studie, med fokus på fagene dansk, matematik og natur/teknologi i folkesko-lens mellemtrin. Casestudierne er lavet inden for rammen af et større projekt kaldet Børnene i robotbyen. Hver case indeholder undersøgel-ser af, hvorledes styredokumenter lægger op til arbejdet med teknolo-giforståelse integreret i fagene, og hvilket teknologiforståelsesbegreb der anvendes samt empiriske undersøgelser af, hvorledes dette ser ud i praksis. Resultaterne viser, at der i styredokumenter er en forholds-vis snæver og analytisk tilgang til teknologiforståelse, mens praksis er mere nuanceret. Dette diskuteres i forhold til og på tværs af de enkelte fag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.