Teacher professional development in higher education and the Teknosofikum project

A proposal for higher education teacher professional development in Denmark

Forfattere

  • Magda Pischetola Dr.

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125259

Resumé

Nyere forskning har vist, at anvendelse af digitale teknologier inden for de videregående uddannelser indebærer en række pædagogiske udfordringer, som nødvendiggør udvidelse af undervisernes professionelle udvikling. I denne artikel præsenteres den første konceptualisering af Teknosofikum, som er et treårigt projekt (2020-2023) finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet for videregående uddannelse og videnskab (UFM), der har til formål at fremme undervisernes professionelle udvikling inden for teknologiuddannelser. Artiklen er baseret på data fra den første iteration; herunder definition af den tilsigtede læseplan, indholdsudvikling med fageksperter og design af læringsaktiviteter. I artiklen anvendes et sociomaterielt perspektiv informeret af STS, kritisk design og feministiske studier. Gennem disse teoretiske perspektiver forstås videregående underviseres professionelle udvikling inden for teknologiuddannelse som viden, der op- og indføres gennem en tilgang til kritisk relationel pædagogik.

Downloads

Publiceret

2021-12-16

Citation/Eksport

Pischetola, M. (2021). Teacher professional development in higher education and the Teknosofikum project: A proposal for higher education teacher professional development in Denmark. Learning Tech, 6(10), 47–75. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125259