Science and Technology Studies

Trin mod en myndiggørende teknologikritik

Forfattere

  • Bjarke Lindsø Andersen Professionshøjskolen Absalon
  • Oliver Tafdrup Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125247

Resumé

Indholdet i skolens fag har altid været genstand for diskussioner om, hvordan sammenspillet mellem skolefag og videnskab kan og bør tage sig ud. I sin aktuelle form står teknologiforståelse på skuldrene af datalogi og design. Disse leverer vigtige inputs til faget men involverer ofte et målrettet fokus på digitale færdigheder og designprocesser, der fører til digitale løsninger på komplekse problemer. Vi argumenterer for, at STS-feltet (Science and Technology Studies) kan bidrage til en nuanceret teknologiforståelse, hvor digital myndiggørelse bliver et spørgsmål om at kunne bedrive teknologikritik. Denne evne kræver et begrebsligt udgangspunkt, og her byder STS sig til. Vi præsenterer tre begreber fra forskellige STS-positioner: mediering, teknologisk intentionalitet, og sociotekniske imaginationer. Først præsenterer vi begreberne – dernæst diskuterer vi, hvordan de kan danne udgangspunkt for en didaktik, der kvalificerer teknologikritikken i den digitale myndiggørelse.

Downloads

Publiceret

2021-12-16

Citation/Eksport

Andersen, B. L., & Tafdrup, O. (2021). Science and Technology Studies: Trin mod en myndiggørende teknologikritik. Learning Tech, 6(10), 218–239. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125247