Kontroversielle aspekter i historieundervisningen
Fortællinger og læremidler i brug i 7.-9. klasse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124780Resumé
Artiklen undersøger, hvordan kontroversielle aspekter indgår i historieundervisningen som fortællinger, der reproduceres i spændingsfeltet mellem læremidler, klasserummet og i relationen til historiens handlinger og aktører. Artiklens hovedpointe er, at kontroversielle aspekter er bundet i tid og sted og forholder sig moralsk til fortalt fortid. Praksisfortolkninger af læremidler i et sociokulturelt perspektiv informerer og styrer den teoretiske ramme. Dataene, der præsenteres, stammer fra et etnografisk klasserumsstudie af 3 lærere og 5 klasser i grundskolens overbygning. Resultatet viser, at kontroversielle aspekter optræder som på- og afmonteringsprocesser i praksisfortolkninger af læremidler og fungerer som didaktisk appel til elevernes moralske stillingtagen. Artiklen bidrager hermed med ny indsigt om kontroversielle aspekters funktion i historieundervisningen i grundskolens overbygning i Danmark.
Downloads
Publiceret
Versioner
- 2021-10-28 (2)
- 2021-10-27 (1)
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.