Kontroversielle aspekter i historieundervisningen

Fortællinger og læremidler i brug i 7.-9. klasse

Forfattere

  • Hildegunn Juulsgaard Johannesen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124780

Resumé

Artiklen undersøger, hvordan kontroversielle aspekter indgår i historieundervisningen som fortællinger, der reproduceres i spændingsfeltet mellem læremidler, klasserummet og i relationen til historiens handlinger og aktører. Artiklens hovedpointe er, at kontroversielle aspekter er bundet i tid og sted og forholder sig moralsk til fortalt fortid. Praksisfortolkninger af læremidler i et sociokulturelt perspektiv informerer og styrer den teoretiske ramme. Dataene, der præsenteres, stammer fra et etnografisk klasserumsstudie af 3 lærere og 5 klasser i grundskolens overbygning. Resultatet viser, at kontroversielle aspekter optræder som på- og afmonteringsprocesser i praksisfortolkninger af læremidler og fungerer som didaktisk appel til elevernes moralske stillingtagen. Artiklen bidrager hermed med ny indsigt om kontroversielle aspekters funktion i historieundervisningen i grundskolens overbygning i Danmark.

Downloads

Publiceret

2021-10-27 — Opdateret d. 2021-10-28

Versioner

Citation/Eksport

Johannesen, H. J. (2021). Kontroversielle aspekter i historieundervisningen: Fortællinger og læremidler i brug i 7.-9. klasse. Learning Tech, 6(9), 151–178. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124780 (Original work published 27. oktober 2021)