Læremidler i brug i danskfagets litteraturundervisning

- en empirisk undersøgelse af litteraturanalyse og litteraturfortolkning i udskolingen

Forfattere

  • Maiken Sissel Norup AARHUS TECH

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124193

Resumé

Denne artikel præsenterer resultaterne fra et femugers casestudie af læremidler i brug i danskfagets litteraturundervisning i to 8. klasser. Fokus er på tre empiriske nedslag: 1) to læreres didaktiske designs, 2) videoobservation af litteraturundervisningen og 3) elevprodukter i form af padlets. Artiklens bidrag er dobbelt. Dels bidrager den med viden om, hvor stor en procentvis andel af de didaktiske designs, undervisningen og elevprodukterne, der udgør henholdsvis litteraturanalyse og -fortolkning. Dels bidrager den med viden om, hvordan litteraturanalyse og -fortolkning praktiseres i litteraturundervisningen. I undersøgelsen blev der udviklet et litteraturdidaktisk kodningssystem til analyse af det empiriske materiale med udgangspunkt i Benjamin Blooms taksonomi. Resultaterne viser, at analyse blev prioriteret højere end fortolkning. Fælles for både litteraturanalyse og -fortolkning var, at de begge blev praktiseret i et vakuum – isoleret fra hinanden og fra de resterende taksonomiske niveauer.

Downloads

Publiceret

2021-10-27 — Opdateret d. 2021-10-28

Versioner

Citation/Eksport

Norup, M. S. (2021). Læremidler i brug i danskfagets litteraturundervisning: - en empirisk undersøgelse af litteraturanalyse og litteraturfortolkning i udskolingen. Learning Tech, 6(9), 40–70. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124193 (Original work published 27. oktober 2021)