Tre matematiklæreres praksisfortolkninger af læremidler

Forfattere

  • Dorte Moeskær Larsen
  • Mette Dreier Hjelmborg, lektor UCL Erhversakademi og professionshøjskole
  • Mette strandgaard Christensen, lektor UC Absalon
  • Mie Engelbert Jensen, lektor UC syd
  • Lene Junge, lektor UCL Erhversakademi og professionshøjskole
  • Stine Dunkan Gents, lektor UC Absalon
  • Dagmara Clausen, adjunk UC syd

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124129

Resumé

Anvendelsen af læremidler i matematikundervisningen har udviklet og ændret sig meget i løbet af det sidste årti. I denne artikel undersøger vi mere specifikt, på hvilken måde en lærers drivkræfter (Siedel & Stylianides, 2018) påvirker de forskellige didaktiske transformationer, der foregår mellem læremidler og læremidler i brug både i forhold til intentioner i læremidlet, undervisningen, som præsenteres af læreren, og oplægget realiseret i interaktionen i klassen (Stein, Remillard & Smith, 2007). Tre kompetente lærere fra forskellige regioner i Danmark er blevet udvalgt, interviewet, observeret og videofilmet. De tre lærere er derefter blevet klassificeret ud fra Siedel og Stylianides’ (2018) kategoriseringer af læreres forskellige drivkræfter til undervisning og efterfølgende perspektiveret i forhold til Rezat og Sträßers (2012) sociodidaktiske tetraeder. Resultaterne indikerer, at lærernes drivkræfter tydeligvis påvirker lærernes transformationer af læremidlerne. Dette visualiseres synligt i det sociodidaktiske tetraeder. Denne påvirkning ved læreres brug af læremidler er væsentlig at italesætte både på læreruddannelsen og i efteruddannelsesprogrammer.

Downloads

Publiceret

2021-10-27 — Opdateret d. 2021-10-28

Versioner

Citation/Eksport

Larsen, D. M., Hjelmborg, M. D., Christensen, M. strandgaard, Jensen, M. E., Junge, L., Gents, S. D., & Clausen, D. (2021). Tre matematiklæreres praksisfortolkninger af læremidler. Learning Tech, 6(9), 12–39. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124129 (Original work published 27. oktober 2021)