Studieaktivitetsmodellen redesignet

Forfattere

  • Peter Gundersen
  • Karsten Gynther
  • Anne-Mette Nortvig

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v5i7.122625

Resumé

Denne artikel giver et bud på et redesign af professionshøjskolernes fælles model for relevante studieaktiviteter, den såkaldte Studieaktivitetsmodel (SAM). Gennem de seneste år er modellen blevet kritiseret fra forskelligt hold, idet særligt de kvadranter, der ikke inkluderer underviserdeltagelse, volder forståelsesmæssige problemer og prioriteres lavt af studerende. For at løse en række af disse udfordringer er alle kvadranter i den nedenfor redesignede studieaktivitetsmodel didaktisk designede af undervisere, ligesom begrebet om underviserdeltagelse nytænkes og udfoldes. Den redesignede model udfordrer således deltagelsesbegrebet, idet underviseren ses som deltager både gennem fysisk/synkront tilstedevær med studerende men også asynkront og medieret til stede i en studieaktivitet fx
gennem video. I artiklen eksemplificeres den redesignede model gennem inddragelse af digitale læremidler som MOOCs (Massive Open Online Courses), idet netop MOOCs i højeste grad inddrager undervisningsformater, hvori underviseren som udgangspunkt er fysisk fraværende.

Downloads

Publiceret

2020-10-28

Citation/Eksport

Gundersen, P., Gynther, K., & Nortvig, A.-M. (2020). Studieaktivitetsmodellen redesignet. Learning Tech, 5(7), 66–89. https://doi.org/10.7146/lt.v5i7.122625