Design af læremidler til engelskundervisningen på mellemtrinet
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v5i8.119778Resumé
I denne artikel vil vi præsentere og diskutere hvordan en rekonceptualisering af indhold og metoder i engelskundervisningen på mellemtrinet kan kvalificere design af læremidler til fremmedsprogsundervisningen.
Artiklen falder i to dele. Først præsenteres vores vidensgrundlag, hvor vi med teoretiske perspektiver tager udgangspunkt i sprogtilegnelsesteorier funderet i et sociokulturelt læringssyn og systemisk funktionel lingvistik (M. A. K. & Halliday & Matthiessen, 2014) med integrationen af register som et underliggende system for progression i relation til elevernes mulighed for at udvikle deres (fag)sprog (Cummins, 2016) i et kognitivt udfordrende klasserum.
Herefter følger to empiriske perspektiver i form af et kritisk deltagerbaseret aktionsforskningsprojekt gennemført I 2018-2019 (Fogh Jensen 2019) samt lingvistiske og sociologiske analyser af elevsprog og opgaveformuleringer til folkeskolens afgangsprøve i engelsk (Jacobsen & Melgaard, 2019).
I anden del operationaliserer vi de teoretiske og empiriske perspektiver igennem et konkret didaktisk design til engelskundervisningen på mellemtrinet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.