Spændinger mellem testdata og valg af læremidler. Et virksomhedsteoretisk perspektiv på læsevejledning i skolen

Forfattere

  • Karina Kiær UCSYD

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v5i8.119749

Resumé

Denne artikel undersøger spændinger i forholdet mellem læsevejledning og undervisning belyst i forholdet mellem testdata og læremidler. Artiklen er er en del af et igangværende ph.d.-projekt[1], hvor jeg har skygget fire læsevejledere på tre forskellige skoler i to forskellige kommuner samt gennemført interviews af læsevejlederne og deres skoleledere.  Data analyseres med udgangspunkt i den kulturhistoriske virksomhedsteori med særligt fokus på at belyse de spændinger, som er i virksomhedssystemet. På baggrund af analysen kan jeg konkludere, at læremidler foreslås, når testdata skal bruges i undervisningssituationer. Analysen viser, at læsevejlederens fagdidaktiske viden om både læseudvikling og staveudvikling er vigtig, når det handler om at understøtte lærerens hensigtsmæssige brug af læremidler i forhold til testdata. I artiklen viser sig en tydelig spænding omkring forholdet mellem regler, arbejdsdeling og tid, fordi det har en betydning for fællesskaber (vejledning) på skolerne.

 

[1] Empirien fra denne artikel er indhentet i ph.d.-projekts pilotprojekt, som startede januar 2019

Downloads

Publiceret

2020-12-15

Citation/Eksport

Kiær, K. (2020). Spændinger mellem testdata og valg af læremidler. Et virksomhedsteoretisk perspektiv på læsevejledning i skolen. Learning Tech, 5(8), 94–121. https://doi.org/10.7146/lt.v5i8.119749

Nummer

Sektion

Temaartikler