Et systematisk forskningsreview om elever og læreres brug af didaktiske læremidler i L1

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v5i7.117281

Resumé

Denne artikel præsenterer resultaterne af et systematisk forskningsreview om hvordan elever og lærere i grundskolen bruger didaktiske læremidler i modersmålsundervisningen. Didaktiske læremidler er læringsressourcer der er skabt med henblik på undervisning og læring. Vi inkluderer både digitale og analoge læremidler og metodisk forskelligartet forskning publiceret mellem 2008-2018. Målene med reviewet er at skabe overblik over 1) hvor meget forskning der er på dette felt, 2) hvilke aspekter af brug der undersøges, 3) hvad forskningen kan fortælle os om brugen af didaktiske læremidler og 4) hvordan forskningen blev udført metodisk. Vi syntetiserer de inkluderede studier i seks temaer som beskriver grene af fælles forskningsinteresser artiklerne imellem. Sidst foreslår vi en forskningsagenda som vi mener kan bringe feltet, forskning i brugen af læremidler, fremad.

Downloads

Publiceret

2020-10-28

Citation/Eksport

Gissel, S. T., & Buch, B. (2020). Et systematisk forskningsreview om elever og læreres brug af didaktiske læremidler i L1. Learning Tech, 5(7), 90–129. https://doi.org/10.7146/lt.v5i7.117281