Den spilkompetente lærer
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v2i2.107734Resumé
På trods af den stigende udbredelse af computerspil i skolen findes der kun begrænset forskning, der konkret undersøger, hvad det kræver at bruge spil i undervisningen. Fokus for denne artikel er derfor at beskrive, hvad det vil sige at være en spilkompetent lærer. Det vil sige, hvordan man som lærer skal kunne udvælge, afprøve, spille, forstå, iscenesætte, facilitere og evaluere brugen af spil i undervisningen. Læreres spilkompetence kan beskrives som en kobling af to praksisformer, der dels handler om at udvise game literacy (“spilkyndighed”), dels handler om gamemastering, som er lærerens didaktiske evne til at kunne iscenesætte spilscenarier i undervisningen. Artiklen gennemgår en række empiriske eksempler på game literacy og gamemastering i forhold til brugen af komplekse computerspil som Minecraft og Torchlight II i undervisningen. Til sidst opsummerer vi didaktiske
principper for, hvad det kræver at være en spilkompetent underviser.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.