Et didaktisk spændingsfelt

Forfattere

  • Helle Bundgaard Svendsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v2i1.107732

Resumé

Vi har i Danmark tradition for at uddele læse- og skriveteknologi til elever i grundskolen. Traditionen bygger på praksiserfaring, men vi har ikke mange undersøgelser af, hvordan vi didaktisk griber undervisning i og med læse- og skriveteknologi an. Der er derfor behov for at skabe ny viden om didaktikken på dette felt. Samtidig ved vi fra danske undersøgelser, at nogle elever ikke tager anvendelsen af læse- og skriveteknologien
til sig. Det ser dog ud til, at ordblindeefterskolerne lykkes med dette, og det er derfor sandsynligt, at lærere på ordblindeefterskolerne vil kunne pege på væsentlige didaktiske elementer af betydning for dette. Jeg vil i denne artikel præsentere en undersøgelse af, hvad praksiseksperter italesætter som særligt væsentligt for læse- og skriveundervisningen af unge med og i skriftsprogsvanskeligheder, der anvender læse- og skriveteknologi.

Downloads

Publiceret

2017-01-15

Citation/Eksport

Svendsen, H. B. (2017). Et didaktisk spændingsfelt. Learning Tech, 3(2), 110–136. https://doi.org/10.7146/lt.v2i1.107732