PRESSEMEDDELELSE: Tidsskriftet Journalistica kårer de første vindere af ny specialepris for journalistik

2025-12-18

To studerende fra Aarhus Universitet/DMJX kan lægge en ekstra stor gave under juletræet i år. De har nemlig vundet tidsskriftet Journalisticas nye pris for årets bedste speciale inden for journalistik og de 10.000 kroner, der følger med.

Det er første gang, tidsskriftet uddeler prisen, som er indstiftet med støtte fra Dagspressens Fond.

Baseret på en analyse af 2.891 rubrikker fra danske dagblade og interviews med repræsentanter fra fire nyhedsmedier viser vinder-specialet, hvordan rubrikker i danske dagblade har ændret sig fra at informere til at performe i en digital opmærksomhedsøkonomi.

”Vi er ekstremt stolte og taknemmelige for anerkendelsen. Specialet hviler på vejledere og journalister, der har åbnet dørene til deres arbejde. Vi er glade for at kunne bidrage til den fortsatte samtale om journalistisk praksis i en digital tid,” lyder det fra de to vindere, Anne-Sofie Lybæk Jensen og Mie Stærk Pedersen. 

Anden- og tredjepladsen går til studerende fra henholdvis Syddansk Universitet og Roskilde Universitet.

Nye indsigter til branchen

Journalisticas redaktør, Eva Mayerhöffer, glæder sig over, at de første vindere af prisen er fundet.

”Hvert år skaber danske kandidatstuderende nye indsigter om alt fra journalistiske formater og normer til medieøkonomi og teknologiens indflydelse på nyhedsarbejdet, som både praktikere og forskere kan lære af. Men de når alt for sjældent ud til mediebranchen og forskningsverdenen,” udtaler hun om baggrunden for prisen.

Med prisen ønsker vi at synliggøre den viden, de studerende skaber, og anerkende deres store indsats. Vi er rigtig glade for, at både forsknings- og undervisningsmiljøerne og ikke mindst branchen via Dagspressens Fond var med på ideen.

Fakta - Årets vindere

Førstepladsen går til Anne-Sofie Lybæk Jensen og Mie Stærk Pedersen fra Aarhus Universitet/DMJX for specialet: ‘Fra ink til link’: Rubrikken som strategisk værktøj i det digitale nyhedslandskab.

De to studerende har undersøgt, hvordan rubrikker i danske dagblade har ændret sig fra at informere til at performe i en digital opmærksomhedsøkonomi. Gennem en analyse af 2.891 print- og onlinerubrikker, publiceret i årene 2014 og 2024, og interviews med repræsentanter fra fire nyhedsmedier dokumenterer specialet, hvordan sociale medielogikker og platformisering har gjort den pragmatiske rubrikfunktion – som vægter opmærksomhed og engagement over information – dominerende. Samtidig viser specialet, at graden af differentiering mellem print-, online-, og sociale medie-rubrikker varierer betydeligt mellem forskellige nyhedsmedier.

Bedømmelsesudvalget fremhæver, at specialet på overbevisende vis omsætter en velkendt observation – at rubrikker lokker til klik – til et stringent forskningsprojekt med både kvantitative og kvalitative metoder.

Andenpladsen går til Therese Sandberg fra Syddansk Universitet for specialet: En ny forretningsvirkelighed – en undersøgelse af, hvordan ni danske mediehuse er i gang med at tilpasse deres forretningsmodeller til en ny, digital virkelighed.

Bedømmelsesudvalget fremhæver, at specialet udmærker sig ved at anvende økonomisk teori og metode på journalistikken og ved at levere et vigtigt empirisk bidrag. Analysen af ni danske mediehuse afdækker både konkrete typer af forretningsstrategier for enkelte mediehuse og generelle tendenser for hele branchen – fra satsning på abonnementsmodeller til diskussionen om troværdighed kontra clickbait.

Therese Sandberg udtaler: ”Digitaliseringen har grundlæggende forandret forretningen i danske mediehuse. Tech-giganterne spiser annonceomsætningen, og mediehusene satser nu på abonnementer – med store implikationer for journalistikkens rolle i demokratiet. Jeg er glad for, at Journalistica giver plads til denne debat.”

Tredjepladsen går til Anton Theodor Kornum, Ayoe Emilie Navntoft Vedersø, Johannes Søren Gotfredsen-Birkebæk og Julie Zola Andersen fra Roskilde Universitet for specialet: Anvendelsen af generativ AI blandt journalister på danske nyhedsredaktioner – en undersøgelse af teknologi-accepten og dennes betydning for journalistikken.

Bedømmelsesudvalget fremhæver, at specialet behandler et højaktuelt emne med stor relevans for mediebranchen, også uden for Danmarks grænser. Det viser, hvordan journalisters accept af generativ AI ikke kun handler om effektivitet, men også om sociale spilleregler og professionelle værdier. Dermed giver specialet et nuanceret billede af teknologiens indflydelse på journalistikken.

Gruppen siger: ”Vi er meget glade og stolte over anerkendelsen. Vores speciale viser, at AI ikke erstatter journalistikken, men omformer den – og at faglig dømmekraft fortsat er helt afgørende.”

Prisuddelingen

Prisen uddeles den 30. januar 2026 ved Center for Journalistik ved Syddansk Universitets årlige dimissionsfest i Odense. De tre vindere modtager legater på henholdsvis 10.000, 5.000 og 3.000 kroner og får mulighed for at omarbejde deres speciale til en artikel i Journalistica.

Eva Mayerhöffer tilføjer: ”Vi siger stort tillykke til de første modtagere af prisen. Vi håber, den kan inspirere flere til at dele deres forskning med offentligheden og branchen og være med til at styrke dialogen om journalistikkens udvikling i en tid præget af store forandringer.”

-----

Om Journalistica: Journalistica er et nordisk, open access-tidsskrift, der publicerer akademiske forskningsartikler om journalistik som et tværfagligt felt. Artiklerne bygger på en bred vifte af teorier og metoder og behandler spørgsmål om journalistisk praksis og kultur – herunder roller og normer, medieinstitutioner, medieøkonomi, indhold, genrer og sprog.

Kontakt:
Journalistica – Tidsskrift for journalistikforskning

Eva Mayerhöffer, hovedredaktør
E-mail: evamay@ruc.dk

+4571720445
Web: www.tidsskrift.dk/journalistica