Rejseserien - mellem engagerende journalistik, forbrugerorientering og tv-underholdning

Forfattere

  • Maja Sonne Damkjær Aarhus University
  • Anne Marit Waade Aarhus University

DOI:

https://doi.org/10.7146/journalistica.v5i1.4326

Resumé

Rejseserier har længe været en populær fjernsynsgenre, men forskningen på feltet er stadig meget begrænset. Artiklen tager afsæt i international og dansk forskning i rejseserier som journalistisk felt. Der argumenteres for, at rejseserier ikke kan vurderes ud fra traditionelle journalistiske kriterier alene, da genren i lighed med livsstilsserier har underholdning som væsentlig præmis. Rejseserien bestemmes som en audiovisuel undergenre af rejsejournalistikken udspændt mellem tre supertekstgenrer: journalistisk dokumentar, tv-underholdning og forbrugeroplysning. Denne karakteristik danner grundlag for en tentativ kortlægning af rejseserier på danske tv-kanaler i perioden 1988 – 2005[i], hvor 10 prototyper bestemmes ud fra bl.a. valg af programvært og rejseform. Afslutningsvis diskuteres undersøgelsens genreteoretiske perspektiver i relation til den empiriske analyse med fokus på rejseserien som underholdende journalistik og genrehybrid.


[i] Registranten er udarbejdet i forbindelse med forskningsprojektet Tv-underholdning: tværmedialitet og viden (FKK, 2006-2009) og findes online: http://tvunderholdning.au.dk

Forfatterbiografier

Maja Sonne Damkjær, Aarhus University

MA., underviser, Danmarks Journalistiske Højskole

Anne Marit Waade, Aarhus University

<

Downloads

Publiceret

2011-12-26

Citation/Eksport

Damkjær, M. S., & Waade, A. M. (2011). Rejseserien - mellem engagerende journalistik, forbrugerorientering og tv-underholdning. Journalistica, 5(1). https://doi.org/10.7146/journalistica.v5i1.4326