Soft news i 2007-valgkampen: Balanceret, men ukritisk snak om mennesker i politik

Forfattere

  • Christian Elmelund-Præstekær Syddansk Universitet
  • Louise Müller Syddansk Universitet
  • Louise Nowak Rasmussen Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/journalistica.v4i1.2138

Resumé

Denne artikel undersøger, hvordan soft news-programmer på tv
behandlede politikere i 2007-valgkampen. Vi forventer en marginal
mediebonus til regeringen og dens støttepartier i forhold til opposi-
tionen. Vi forventer også, at indslagene handlede om politikerne som
personer og i mindre grad om politik og processuelle forhold. Endelig
forventer vi, at programmerne anlagde en positiv tone overfor de
medvirkende. Studiet bygger på en kvantitativ indholdsanalyse af 52
indslag i de tre uger op til valget. Vi finder støtte til vores teoretiske
forventninger, og konkluderer derfor, at de undersøgte programmer
stort set balancerer de to blokke, at de er meget positive overfor de
medvirkende, og at de i overvejende grad fokuserer på politikernes
private liv frem for deres politik.

Forfatterbiografi

Christian Elmelund-Præstekær, Syddansk Universitet

Adjunkt, ph.d.

Downloads

Publiceret

2010-04-21

Citation/Eksport

Elmelund-Præstekær, C., Müller, L., & Rasmussen, L. N. (2010). Soft news i 2007-valgkampen: Balanceret, men ukritisk snak om mennesker i politik. Journalistica, 4(1). https://doi.org/10.7146/journalistica.v4i1.2138