Hvilken periode skal analyseres? Uge 46 som dataindsamlingsstrategi i journalistikforskningen

Forfattere

  • Kim Andersen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmark
  • Erik Gahner Larsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/journalistica.v10i1.24891

Resumé

Alle analyser af medieindhold skal forholde sig til et spørgsmål med væsentlige implikationer for analysens resultater: Hvilken periode skal analyseres? Flere videnskabelige undersøgelser har i den forbindelse anvendt uge 46 som en dataindsamlingsstrategi. I denne artikel placerer vi dette valg i en metodisk kontekst og ekspliciterer potentielle faldgruber forbundet med denne indsamlingsstrategi. Vi analyserer, om eksisterende studier, der anvender uge 46, undgår disse faldgruber, og introducerer praktiske retningslinjer for, hvordan forskere bedst besvarer spørgsmålet om, hvilken periode der skal analyseres, når man ønsker at undersøge indhold i medierne.

Downloads

Publiceret

2016-11-29

Citation/Eksport

Andersen, K., & Larsen, E. G. (2016). Hvilken periode skal analyseres? Uge 46 som dataindsamlingsstrategi i journalistikforskningen. Journalistica, 10(1). https://doi.org/10.7146/journalistica.v10i1.24891

Nummer

Sektion

Artikler