Hvilken periode skal analyseres? Uge 46 som dataindsamlingsstrategi i journalistikforskningen

  • Kim Andersen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmark
  • Erik Gahner Larsen

Resumé

Alle analyser af medieindhold skal forholde sig til et spørgsmål med væsentlige implikationer for analysens resultater: Hvilken periode skal analyseres? Flere videnskabelige undersøgelser har i den forbindelse anvendt uge 46 som en dataindsamlingsstrategi. I denne artikel placerer vi dette valg i en metodisk kontekst og ekspliciterer potentielle faldgruber forbundet med denne indsamlingsstrategi. Vi analyserer, om eksisterende studier, der anvender uge 46, undgår disse faldgruber, og introducerer praktiske retningslinjer for, hvordan forskere bedst besvarer spørgsmålet om, hvilken periode der skal analyseres, når man ønsker at undersøge indhold i medierne.
Publiceret
2016-11-29
Citation/Eksport
Andersen, K., & Larsen, E. (2016). Hvilken periode skal analyseres? Uge 46 som dataindsamlingsstrategi i journalistikforskningen. Journalistica - Tidsskrift for Forskning I Journalistik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/journalistica/article/view/24891
Sektion
2016