Koloniale Klassifikationer: Kunstbegrebet til forhandling på Museer i Sydafrika

Forfattere

  • Vibe Nielsen Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/ks.v10i1.124367

Nøgleord:

Museer, Kunst, Kuratering, Re-klassifikation, Apartheid, Kolonisme, Sydafrika

Resumé

Siden apartheids fald i starten af 1990erne, har genstande tidligere klassificeret som etnografiske artefakter, i stigende grad fundet vej ind på kunstgallerierne i Sydafrika. Her behandles de som kunstværker, der fremhæves for deres æstetiske kvaliteter, fremfor de kulturhistoriske kontekster, de er skabt i. I denne artikel, der bygger på feltarbejde foretaget på museer og kunstgallerier i Cape Town og Johannesburg i perioden 2016-2018, undersøger jeg konsekvenserne ved denne ekspansion af klassifikatoriske grænser og fremhæver, hvordan en række sydafrikanske kuratorer afviser ekspansionens påståede valorisering: For dem er genstandenes indlemmelse i kategorien kunst ikke en valorisering, men snarere en måde hvorpå skaberne bag såkaldt traditionel afrikansk kunst fortsat eksotiseres. Men hvor er der plads til såkaldt traditionel kunst fra Afrika, hvis ikke på kunstmuseer som Johannesburg Art Gallery og Cape Towns nye Zeitz Museum of Contemporary Art Africa? Hvor er der plads til afrikansk kunst, der ikke er printet, malet eller fremstillet fortrinsvist med æstetisk konsumering for øje?

Forfatterbiografi

Vibe Nielsen, Københavns Universitet

Vibe Nielsen er ph.d. i Antropologi, kandidat i Moderne Kultur og Kulturformidling, master i Museum Studies og bachelor i Europæisk Etnologi. Som Carlsberg Foundation Visiting Fellow på University of Oxford, forsker hun i dekoloniseringsprocesser og ændrede kurateringspraksisser på Pitt Rivers Museum i Oxford og Musée du Quai Branly i Paris. Hun er tilknyttet Københavns Universitet som gæsteforsker ved Institut for Antropologi, hvor hun er medredaktør og bidragyder til den kommende Routledge-antologi Global Art in Local Art Worlds: De- and Re-centering Europe in the Global Hierarchy of Value. I januar 2021 udgav hun artiklen In the absence of Rhodes: decolonizing South African universities i Taylor & Francis-tidsskriftet Ethnic and Racial Studies.

Referencer

Carman, J. 2014. “Johannesburg Art Gallery and the Urban Future” i: R. Tomlinson, R. Beauregard, L. Bremmer and X. Mangcu, red. Emerging Johannesburg, Routledge, s. 231-258. DOI: 10.4324/9781315811000
Clarke, C. 2003. “Exhibiting African Art in the Twenty-First Century” i: A. McClellan, red. Art and its Publics – Museum Studies at the Millennium, Blackwell Publishing, s. 165-182.
Davison, P. 1993. “Adornment as Art: An Ethnographic Perspective” i: E. Bedford, red. Ezakwantu: Beadwork from the Eastern Cape, South African National Gallery, s. 23-27.
Flam, J. and M. Deutch, ed. 2003. Primitivism and Twentieth-Century Art: A Documentary History, University of California Press.
Goodnow, K. 2006. Challenge and Transformation: Museums in Cape Town and Sydney, UNESCO.
Herzfeld, M. 2004. The Body Impolitic: Artisans and Artifice in the Global Hierarchy of Value, University of Chicago Press.
Nettleton, A. 2013. “The art museum in Africa: a utopia desired?” Social Dynamics 39 (3) s. 414-427. DOI: 10.1080/02533952.2013.850814
Nettleton, A. 2018. “Beadwork – Inventing “African Traditions” in South Africa” Art Africa Magazine 9. april.
Nielsen, V. 2019. Demanding Recognition: Curatorial Challenges in the Exhibition of Art from South Africa, ph.d. afhandling, Københavns Universitet.
Nienaber, G.S. 1990. “Khoekhoen: spelling, vorme, betkenis” African Studies 49 (2) s. 43-50. DOI: 10.1080/00020189008707726
Oyèláràn, Q.O. 2018. “Oríta Borgu: the Yorùbá and the Bààtonu down the ages” Africa 88 (2) s. 238-266. DOI: 10.1017/s0001972017000900
Pretorius, J.C. 1992. Die geskiedenis van volkskuns in Suid-Afrika: ‘n studie van westerse volkskuns in Suid-Afrika, Vlaeberg Uitgewers.
Shiner, L. 2001. The Invention of Art – A Cultural History, University of Chicago Press. DOI: 10.7208/chicago/9780226753416.001.0001
Tietze, A. 2017. A History of the Iziko South African National Gallery: Reflections on Art and National Identity, University of Cape Town Press.
Traill, A.T. 2002. “The Khoesan Languages” i: R. Mesthrie, red. Language in South Africa, Cambridge University Press, s. 27-49.
Vogel, S. 2005. “Whither African Art? Emerging Scholarship at the End of an Age” African Arts 38 (4) s. 12-17. DOI: 10.1162/afar.2005.38.4.12

Downloads

Publiceret

2021-11-23

Citation/Eksport

Nielsen, V. (2021). Koloniale Klassifikationer: Kunstbegrebet til forhandling på Museer i Sydafrika. Kulturstudier, 12(1). https://doi.org/10.7146/ks.v10i1.124367

Nummer

Sektion

Artikler