Klassisk musik som identitet. En præsentation af temaer i publicerede selvbiografier

Forfattere

  • Jens Henrik Koudal Det Kongelige Bibliotek

DOI:

https://doi.org/10.7146/ks.v6i2.22581

Nøgleord:

Musik og identitet, selvbiografi, dirigent, erindring, musicering,

Resumé

 

Empirisk baserede studier af musik og identitet udføres ofte på basis af inter- views, spørgeskemaer, kliniske musikterapi-sessioner, deltagerobservation eller musikterapi-studenters korte, utrykte beretninger om musikken i deres eget liv. I denne artikel bygger forfatteren derimod på publicerede selvbiografier. Artiklen beskriver og diskuterer, hvordan trykte selvbiografier fra tre dirigenter kan forstås som udtryk for disse musikeres identitet. Hvilke temaer fra erindringen vælger de at fremdrage i selvbiografierne? Hvordan giver de deres liv mening ved at fortælle om det i en selvbiografi? Ved at kombinere en musikpsykologisk og en hermeneu- tisk-litterær tilgang når artiklen frem til, at det på basis af de tre selvbiografier er muligt at skitsere disse tre individuelle musiker-identiteter. Selvbiografiens styr- ke er i denne sammenhæng, at den er en fortælling om hele livet, der giver livet mening, formuleret af hovedpersonen. Som hovedpersonens selvrepræsentation fortjener den opmærksomhed.

Forfatterbiografi

Jens Henrik Koudal, Det Kongelige Bibliotek

Jens Henrik Koudal er seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek. Cand.mag. i musikvidenskab og historie; i 2000 dr.phil. på en afhandling om stadsmusikantvæsenet i Dan- mark. Har publiceret en række artikler og bøger vedrøren- de dansk musik- og kulturhistorie, i de senere år blandt andet Grev Rabens dagbog (2007), „Stephan Kenckel’s Collection of Music and Musical Instruments: A Glimpse of Danish Musical Life in the Early Eighteenth Century‟ (2010; s.m. Michael Talbot) og „Musikkens betydning på en større gård i mellemkrigstiden“ (2013).

Downloads

Publiceret

2015-11-21

Citation/Eksport

Koudal, J. H. (2015). Klassisk musik som identitet. En præsentation af temaer i publicerede selvbiografier. Kulturstudier, 6(2), 66–92. https://doi.org/10.7146/ks.v6i2.22581