Mod nye frugtmarkeder. Forarbejdning af naturressourcer i kulturanalyse
DOI:
https://doi.org/10.7146/ks.v5i2.19245Nøgleord:
naturressourcer, naturlige goder, natural goods, kulturanalytisk perspektiv, etnografisk greb,Resumé
Gennem en dialog med botanikere udsendt fra England til Britisk Indien for at udvikle handel med frugt i begyndelsen af det 20. århundrede udforsker denne artikel, hvad naturressourcer kan være i et kulturanalytisk perspektiv. Artiklen introducerer ideerne i forskningsprojektet Natural Goods? og tilbyder et radikalt etnografisk greb om naturressourcer, hvor disse anses for genereret og løbende kvalificeret i felten gennem en serie af møder mellem forskellige parter – mennesker, frugter eller andet. Den bærende idé i artiklen såvel som i forskningsprojektet som helhed er, at naturressourcer bliver til det, de er, gennem en detaljemættet og omhyggelig kollektiv forarbejdningsproces, som er praktisk og analytisk i en og samme bevægelse, hvilket har stor betydning for, hvad etnografi og feltarbejde kan være.Downloads
Publiceret
2014-11-01
Citation/Eksport
Hastrup, F. (2014). Mod nye frugtmarkeder. Forarbejdning af naturressourcer i kulturanalyse. Kulturstudier, 5(2), 8–23. https://doi.org/10.7146/ks.v5i2.19245
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Artikler udgivet i Kulturstudier må ikke frit offentliggøres på egne eller institutionelle hjemmesider i deres helhed det første år. I tilfælde af, at den institution man er tilknyttet kræver publicering indenfor systemet, kan man her med fordel angive en kort sammenfatning af artiklen, og så et link til Kulturstudier, hvor artiklen ellers er frit tilgængeligt.