Tidsvidner som museumsformidling
Erindringsarbejde og autenticitet på Danmarks Forsorgsmuseum og i Den Gamle By
DOI:
https://doi.org/10.7146/ks.v12i2.129572Nøgleord:
Erindringsarbejde, Oral History, remediation, tidsvidne, museumsformidling, autenticitet, Danmarks Forsorgsmuseum;, Den Gamle ByResumé
På kulturhistoriske museer i Danmark og udlandet vinder en audiovisuel formidlingstendens frem, der inkluderer videofilmede erindringsinterview med tidsvidner i udstillinger. Inddragelsen af tidsvidner er blevet fremhævet som en mulighed for at formidle almindelige menneskers erindringsarbejde, og som noget, der menneskeliggør og intensiverer museumsformidling. Brugen af tidsvidner i museumsformidling legitimerer imidlertid også en given museumsinstitutions fortidsfortællinger og øger museets troværdighed. I forlængelse af denne mere underbelyste og kritiske interesse spørger vi til, hvordan inddragelsen af tidsvidner i Danmarks Forsorgsmuseums udstilling Skjulte Danmarkshistorier og Den Gamle Bys Velfærd og frisind – 1974 på forskellige måder både autentificerer og deautentificerer museernes historieformidling. Teoretisk sker det primært med udgangspunkt i Steffi de Jongs tidsvidne-begreb.
Referencer
Andermann, Jens og Arnold-De Simine, Silke 2012: ”Introduction”. Theory, Culture & Society:1, s. 3-13. https://doi.org/10.1177/0263276411423041
Arnold-De Simine, Silke 2013: Mediating Memory in the Museum. PalgraveMacmillan. https://doi.org/10.1057/9781137352644
Bardgett, Suzanne 2016: “The Use of Oral History in The Imperial War Museum’s Holocaust Exhibition”. Nicolas Apostolopoulos; Michele Barricelli; Gertrud Koch (red.): Preservering Survivors’ Memories, bd. 3. Stiftung Erinnerung, Verantwortung und Zukunft, s. 140-144.
Bloch Ravn, Thomas 2014: “Ståsted og pejlepunkter”. Elsebeth Aasted Schanz; Thomas Bloch Ravn; Kitt Boding-Jensen (red.) Den Gamle By 2014, s. 9-19.
Bloch Ravn, Thomas 2020: Museer for folket. Aarhus Universitetsforlag.
Bolter, Jay David og Grusin, Richard 1998: Remediation. The MIT Press.
Conrad, Margaret; Ercikan Kadriye; Frisen, Gerald; Létourneau Jocelyn; Muise, Delphin; Northrup, David og Seixas, Peter 2013: Canadians and Their Pasts. University og Toronto Press.
Day, Anette 2006: “London’s Voices”. Oral History 2006:2, s. 95-104.
Day, Anette 2009: “’They listened to my voice’”. Oral History 2009:1, s. 95-106.
de Jong, Steffi 2012: “Who is History”. Kate Hill (red.): Museums and Biographies. Boydell Press, s. 295-308.
de Jong, Steffi 2015: “Mediatized Memory”. Michelle Henning (red.): The International Handbooks of Museum Studies, bd. 3, Wiley Blackwell, s. 69-93. https://doi.org/10.1002/9781118829059.wbihms304
de Jong, Steffi 2018: The Witness as Object. Berghahn Book. https://doi.org/10.2307/j.ctv3znzsd
Erll, Astid og Rigney, Ann (red.) 2009: Mediation, Remediation, and the Dynamics of Cultural Memory. De Gruyter.
Gazi, Andromache 2019: “Oral Testimonies as Independent Museum Exhibits”. The Oral History Review 2019:1, s. 26-47. https://doi.org/10.1093/ohr/ohz005
Green, Anna 1997: “Returning History to the Community”. The Oral History Review 1997:2, s. 53-72. https://doi.org/10.1093/ohr/24.2.53
Green, Anna 2003 (1996): “The exhibition that speaks for itself”. Robert Perks og Alistair Thomson (red.): The Oral History Reader. Taylor & Francis e-library, s. 448-456.
Griffiths, Gareth 1989: “Museums and the Practice of Oral History”. Oral History 1989:2, s. 49-52.
Hoskins, Andrew 2003: “Signs of the Holocaust”. Media, Culture & Society 2003:1, s. 7-22. https://doi.org/10.1177/0163443703025001631
Humphries, Steve 2003: “Unseen Stories”. Oral History 2003:2, s. 75-84.
Julius, Chrischené 2008: “’Digging [D]eeper than the eye approves’”. Kronos vol. 34, s. 106-138.
Kushner, Tony 2001: “Oral History at the Extremes of Human Experience”. Oral History 2001:2, s. 83-94.
Lowry, Sarah og Duke, Alison 2012: “Foundling voices. Oral History 2012:2, s. 99-108.
Lønstrup, Ansa og Rørdam Larsen, Charlotte 2021: “Animerende lyd”. Lise Skytte Jacobsen; Ane Hejlskov Larsen; Vinnie Nørskov (red.): Museologi mellem fagene. Aarhus Universitetsforlag, s. 291-316.
Pullan, Nicola 2013: “Anastasia’s Journeys”. Public History Review vol. 20, s. 104-114. https://doi.org/10.5130/phrj.v20i0.2719
Thomas, Selma 2008: “Private Memory in a Public Space”. Linda Shopes og Paula Hamilton (red.): Oral History and Public Memories. Temple University Press, s. 87-100.
Wallace, Rachel 2019: “Gay Life and Liberation, a Photographic Record of 1970s Belfast”. The Public Historian 2019:2, s. 144-162. https://doi.org/10.1525/tph.2019.41.2.144
Whincop, April 1986: “Using Oral History in Museum Displays”. Oral History 1986:2, s. 46-50.
Witcomb, Andrea 2019: “Oral History and First-Person Narratives in Migration Exhibitions”. Kate Darian-Smith og Paula Hamilton (red.): Remembering Migration, Palgrave Macmillan, s. 203-217. https://doi.org/10.1007/978-3-030-17751-5_14
Wowk Vestergaard, Anna 2015: “Huset i Havnegade”. Kitt Boding-Jensen; Thomas Bloch Ravn (red.): Den Gamle By 2015, Gads Forlag, s. 57-67.
Rosenzweig, Roy og Thelen, David 1998: The Presence of the Past. Columbia
University Press.
Websteder
Danmarks Forsorgsmuseum Om museet, https://www.svendborgmuseum.dk/om-museet/fattiggardens-historie (Besøgt 29/5 2021).
Danmarks Forsorgsmuseum Udstillinger, https://www.svendborgmuseum.dk/udstillinger/skjulte-danmarkshistorier (Besøgt 2/6 2021).
Den Gamle By Velfærd og frisind 1974, https://www.dengamleby.dk/1974/ (Besøgt 14/6 2021).
Den Gamle By Viden Velfærdsdanmark – 1970erne Folks hjem, https://www.dengamleby.dk/velfaerdsdanmark-1970erne/folks-hjem/ (Besøgt 2/7 2021).
Skjulte Danmarkshistorier Film Skæbner, http://www.skjultedanmarkshistorier.dk/skaebner (Besøgt 30/6 2021).
Film og musik
Albert. Moreno, Abbi. Instafilm.
Blind mand 1974.
Grønlandsk studerende 1974.
Hansen, Jesper 2009: “Meeting Granddad”, Anthology, (2014).
Hippiepar med en lille datter 1974.
Introduktion. Instafilm.
Kernefamilien 1974.
Simons, Hein 1969: ”Kleine Kinder, kleine Sorgen”, Ich Sing Ein Lied Fur Dich.
Kollektivet 1974.
Peter. Moreno, Abbi. Instafilm.
Rasmine. Moreno, Abbi. Instafilm.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler udgivet i Kulturstudier må ikke frit offentliggøres på egne eller institutionelle hjemmesider i deres helhed det første år. I tilfælde af, at den institution man er tilknyttet kræver publicering indenfor systemet, kan man her med fordel angive en kort sammenfatning af artiklen, og så et link til Kulturstudier, hvor artiklen ellers er frit tilgængeligt.