Kristuskarakteristik og eksempelfortælling
Fristelsen i ørkenen (Matt 4,1-11 og Luk 4,1-13) i nyere danske børnebibler
DOI:
https://doi.org/10.7146/dtt.v81i4.115357Nøgleord:
Chrildren's Bible, The Temptation of Jesus, Morality tales, Reception historyResumé
During its history of interpretation and reception, the temptation story in Matthew 4:1–11 and Luke 4:1–13 has been interpreted with emphasis on either its Christological or its paraenetical dimension. The article investigates how contemporary Danish children’s bibles retell the story with accent on the paraenetic elements. The children’s bibles reframe the story according to the genre of the morality tale. With literary devices such as focalization, metalepsis, shared interest and reader involvement strategies, the children’s bibles portray Jesus as a positive moral example for readers to emulate. This implies a view of the intended reader as a competent child who is capable of understanding and identifying with the text and overcome the devil’s temptations.
Referencer
Barrett, Sigurd, Sigurd fortæller Bibelhistorier (København: Politikens Børnebøger 2010).
Boring, M. Eugene, “The Gospel of Matthew”, The New Interpreters Bible: Matthew – Mark NIB 8, red. Leander E. Keck m.fl. (Nashville: Abingdon Press 1995), 87-505.
Bovon, Francois, Luke 1: A Commentary on the Gospel of Luke 1:1-9:50, Hermeneia (Minneapolis: Fortress Press 2002).
Børnebibel fra nord (Frederiksberg: Alfa 2014).
Christensen, Nina, Videbegær: oplysning, børnelitteratur, dannelse (Aarhus: Aarhus Universitetsforlag 2012).
Culpepper, R. Alan, “The Gospel of Luke”, The New Interpreters Bible: Luke – John NIB 9, red. Leander E. Keck m.fl. (Nashville: Abingdon Press 1995), 1-490.
Garff, Synne, De Mindstes Bibel (København: Bibelselskabet 2007).
Genette, Gérard, Narrative Discourse (Oxford: Basil Blackwell 1986).
Genette, Gérard, ”Modus”, Narratologi, red. Stefan Iversen & Henrik Skov Nielsen (Aarhus: Aarhus Universitetsforlag 2008), 75-87.
Gerhardsson, Birger, The Testing of God’s Son: (Matt. 4:1-11 & par.) : An analysis of an Early Christian Midrash (Lund: Gleerup 1966).
Jessen, Ida, Bibelhistorier (København: Bibelselskabet 2016).
Johnson, Luke Timothy, The Gospel of Luke, SP 3 (Collegeville: The Liturgical Press 1991).
Lloyd-Jones, Sally, Hvad Bibelen fortæller om Jesus: hans navn klinger med i hver eneste historie (Christiansfeld: Prorex 2008).
Luther, Martin, Passional. Vor Herris Jesu Christi Pinis oc Døds Historie met skøne oc deylige Figurer oc Christelige Bøner, huer Christen saare nyttelige at læse, oversat af Ras-mus Hansen Reravius (København: Laurentz Benedicht 1573).
Luz, Ulrich, Matthew 1-7: A Commentary, Hermeneia (Minneapolis: Fortress Press 2007).
Müller, Mogens, Kommentar til Matthæusevangeliet (Aarhus: Aarhus Universitetsforlag 2000).
Møllehave, Johannes, Alle børns bibel: det største for de mindste (København: Sesam 2006).
Møllehave, Johannes, Børnebibelen - genfortalt af Johannes Møllehave (København: Bibelselska-bet 2016).
Nolland, John, Luke 1-9:20, WBC 35a (Waco: Word Books 1989).
Paulin, Lotta, Den didaktiska fiktionen : konstruktion av förebilder ur ett barn- och ungdomslitterärt perspektiv 1400-1750 (Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis 2012).
Ramsfjell, Astri, "Kjaere Gud, jeg har det godt": leserrolle og barndomskonstruksjon i religiøs didaktisk barnelitteratur (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet: upubliceret ph.d.-afhandling 2008).
Rossholm, Göran, ”Perspektiv och inlevelse i film og prosa”, Att anlägga perspektiv, red. S. Hellberg & Göran Rossholm (Stockholm: Brutus Östlings Bokforlag Symposion 2005), 147-172.
Stephens, John, Language and Ideology in Children’s Fiction (London: Longman 1992).
Tindbjerg, Svein, Bibelfortellinger for barn (Oslo: Steinersens forlag 2017).
Tutu, Desmond, Guds Børn (Frederiksberg: Alfa 2010).
Weinreich, Torben, Den socialistiske børnebog (Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag 2015).