N.F.S. Grundtvig – en kritisk kulturarvsanalyse med friskolen som case
Nøgleord:
Grundtvig, friskole, eksklusion, kulturarvResumé
Grundtvig er dansk kulturarv med betydning for udformningen af det danske velfærdssamfund baseret på lighed og frihed og for det værdisæt, friskolerne har hvilet på gennem 150 år. Denne artikel undersøger Grundtvigs betydning i friskolen i en tid, hvor folkeskolen møder fornyet kritik, og friskolens popularitet som ressourcestærke familiers grundskolevalg er stigende. I artiklen undersøger jeg Grundtvig som kulturarvsfænomen med friskolen som case ved hjælp af kritiske kulturarvsteorier og policy-analyse. Undersøgelsen er baseret på interviews med 6 friskolelærere om deres forståelse og praktisering af et Grundtvigsk tankesæt og 8 friskoleværdigrundlag, hvor skolernes anvisninger for brugen af Grundtvigs pædagogik præsenteres. Med vægt på at folkeskolen (og friskolen) skal være præget af lyst, ligeværd og demokrati, viser jeg, at friskolen styrker lyst, demokrati og dannelse i et samfund, der vægter effektivitet og målbarhed, men også medvirker til at øge ulighed. Dette forklares med skolebetaling, og ikke mindst det faktum, at friskoler forventer et særligt engagement af dem, der bruger den. Med friskolen som eksempel bliver Grundtvig centrum for eksklusioner, og det har konsekvenser for begge. Grundtvigs betydning er velundersøgt i dansk, international, historisk, teologisk og pædagogisk sammenhæng, men ikke med afsæt i kritiske kulturarvsteorier og policy-analyse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Aktualitet - Litteratur, kultur og medier