De små forlag

En indføring i nye små forlag i den danske bogbranche

Forfattere

  • Tine Riis Andersen

Nøgleord:

Keywords: de små forlag, litteratursociologi, attachment, ANT, det litterære felt

Resumé

Denne artikels formål er at belyse små forlag i den danske bogbranche i forbindelse med et aktuelt boom af nye, små forlag i det 21. århundrede. Artiklen er baseret på en større empirisk undersøgelse jeg har lavet i forbindelse med specialet De små forlag (Andersen 2018). Med udgangspunkt i forlagsbranchens forandringer vil artiklen pege på en række udviklinger som har skabt et mulighedsrum for små forlag. Derudover vil en spørgeskemaundersøgelse besvaret af forlæggere fra små forlag danne baggrund for at beskrive de små forlag og miljøet omkring. Undersøgelsens fokus er på alternative forlagsmodeller og forlagenes innovation af det litterære kredsløb.

Artiklen tager afsæt i Pierre Bourdieu og det litterære felt, som sættes overfor Bruno Latours Attachment-begreb, der repræsenterer en alternativ forståelse af bogverdenen. Herudover inkluderer artiklen Rita Felskis brug af begrebet ”attachment”, som en måde at karakterisere en tættere tilknytning mellem forlag og læser.

 

For at konkretisere undersøgelsen er der til sidst i artiklen to eksempler med forlagene Baggaardsbaroner og Byens forlag i forhold til, hvordan deres forlagsmodeller åbner op for en større attachment.

 

Downloads

Publiceret

2019-07-09

Citation/Eksport

Andersen, T. R. “De Små Forlag: En indføring I Nye Små Forlag I Den Danske Bogbranche”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, bd. 13, nr. 2, juli 2019, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/114997.