”Ja, jeg kan li’ det land, jeg bor i – trods alle mangler”
Danmarkssangenes opkomst og bruddet med fædrelandssangene som nationaldiskursivt fænomen
DOI:
https://doi.org/10.7146/sang.v3i.136970Nøgleord:
Communal singing, popular music discourse, counter-narratives, the 1970’s, the 1980’sResumé
”Despite its deficiencies, I like the country I live in”: The Advent of ”Denmark-Songs” and the Breakaway from National Songs as a Discursive Phenomenon
This article identifies and explores a trend in Danish popular music as well as communal singing which arose during the early 1970’s as an antidote to the long-established national songs and songs about the nation. The trend revealed a rather new way of thematizing national identification matters in which a critical attitude towards the country was explicit, although the songs always reflected a deep devotion as well. In this way, the songs in question established a counter-narrative to the national songs which was apparent from the early 1970’s to the mid-1980’s, but was resumed again in the early 2000’s.
By analyzing three distinct ”Denmark songs” by, respectively, No Name (”Fødelandssang”, 1972), Trille (”Danmark”, 1979) and Gnags (”Danmark”, 1986), the article points to three different ways in which such critical yet loving attitudes could be implemented. It is argued that this counter-narrative, which focused on elements of discontinuity, was a function of a self-conscious and critical folk and rock movement during the 1970’s and 1980’s in which the distancing involved was a result of the breakdown of the ”great” narratives of Denmark as a unified nation, fueled by the heated debate prior to the country’s incorporation into the EU in 1973.
Publiceret
Versioner
- 2022-10-01 (2)
- 2023-04-16 (1)
Nummer
Sektion
Licens

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Tidsskriftet SANG udgives efter modellen “diamond” open access. Dette betyder, at tidsskriftet tillader sine forfattere at arkivere deres egen artikel i åbne institutionelle arkiver (egenarkivering) eller på eget eller arbejdsgivers netsted i den version og det format, som er blevet godkendt af tidsskriftets redaktion (den accepterede version, opsat i tidsskriftets format i pdf), efter at artiklen er blevet publiceret (uden forsinkelse).
Tekster udgivet af SANG følger Creative Commons licens BY-NC. Dette betyder at, du har frihed til at:
- Dele — kopiere og redistribuere materialet via ethvert medie eller format
- Tilpasse — remixe, transformere og bygge videre på materialet
Licensgiveren kan ikke tilbagetrække disse friheder så længe du følger licensvilkårene:
- Kreditering — Du skal give passende kreditering, lave et link til licensen, og fortælle om eventuelle forandringer af værket. Det må du gøre på enhver fornuftig måde, men ikke tage hensyn til om licensholderen kan godkende din anvendelse.
- Ikke-kommercielt brug — Du må ikke bruge materialet til kommercielle formål.
Ingen yderligere begrænsninger — Du må ikke tilføje juridiske termer eller teknologiske tiltag som juridisk forhindrer andre i at gøre hvad licensen tillader.