Forfattervejledning til Paideia
Paideia er et tidsskrift for praksisorienteret pædagogik i dagtilbud, grundskolen og på videregående uddannelser. Paideia publicerer artikler, kommentarer og boganmeldelser og skal bidrage til formidling af forskningsviden og faglig debat. Tidsskriftet indeholder fagfællevurderede artikler samt kommentarer og boganmeldelser uden fagfællevurdering. Redaktionen modtager både uopfordrede henvendelser og opsøger selv fagpersoner om relevante bidrag.
Paideia er afledt af det græske ord ”pais”, som betyder ”barn”, og begrebet dækker et tematisk område, som kan beskrives som civilisation, kultur og opvækst. Målet med tidsskriftet Paideia er at bidrage til, at børn og unge opnår viden, færdigheder og indstillinger, som gør dem i stand til at deltage aktivt i forskellige fællesskaber.
Målgruppen dækker over lærere, skoleledere, pædagoger, ledere af børnehave og dagtilbud, pædagogiske konsulenter, forvaltninger, studerende på lærer- og pædagoguddannelserne samt undervisere og forskere inden for feltet.
Paideia har til formål at formidle relevant forskningsviden til pædagogisk praksis og give bud på, hvilke implikationer denne viden bør have. Praksisforståelsen er i et systemomfattende perspektiv. Det gælder dermed både praksis, der udføres af lærere og pædagoger, og praksis, der udgår fra ledelse og forvaltninger.
Artiklerne skal have en klar praksisorientering for målgruppen. Med praksisorientering menes, at artiklerne skal have en tematik og problemstilling, som har en klar relevans for målgruppens praksis, herunder læringsmiljø, undervisning, pædagogiske aktiviteter osv. Derudover må artiklerne anvende sprog og begreber, som er forståelige for målgruppen. I de videnskabelige artikler til Paideia er det samtidig centralt, at det teoretiske grundlag fremgår klart, ligesom den metodiske tilgang samt brugen af empiri og kilder skal beskrives.
Abstract af artiklen
Som et første skridt i at få antaget en artikel til publicering skal forfatteren indsende et abstract på omkring 600 ord, gerne i abstract-skabelonen.
|
Forfatter(e) |
Navn, stilling og ansættelsessted |
|
|
Del 1 (ca. 200 ord) |
Titel |
|
|
Begrundelse for studiet |
|
|
|
Forskningsspørgsmål/formål |
|
|
|
Teorier, rammer, kontekst |
|
|
|
Del 2 (ca. 200 ord) |
Metode/metodologi |
|
|
Udvælgelse/afgrænsning |
|
|
|
Data |
|
|
|
Analyse |
|
|
|
Del 3 (ca. 200 ord) |
Resultat/konklusion |
|
|
Implikationer for praksis |
|
|
|
Studiets bidrag |
|
|
|
Del 4 |
Referencer |
|
Redaktionen vurderer på baggrund af dette abstract, om emnet egner sig til at blive uddybet i en artikel, som kan publiceres i Paideia. Forfatteren får derefter besked om, hvorvidt redaktionen ønsker en artikel, eller om emnet ikke vurderes som egnet til publicering.
Krav til manus
Man skal som læser ikke nødvendigvis besidde forskningskompetence for at forstå artiklerne i Paideia. Dette indebærer, at der ikke bør anvendes forskellige pædagogiske, metodiske og statistiske begreber, hvis disse kan erstattes med mere almindeligt kendte begreber. Endvidere skal der ikke anvendes flere referencer end nødvendigt for at understøtte forskellige fund, begrundelser og påstande i artiklerne.
Artiklerne bør ikke overskride 35.000 tegn inkl. mellemrum og litteraturliste. Første side skal begynde med artiklens titel og et sammendrag på ca. 100 ord, hvori hovedpunkterne i artiklen beskrives i en besvarelse af følgende tre spørgsmål:
- Hvad handler artiklen om?
- Hvad bibringer denne artikel af nyt til netop dette felt?
- Hvilke implikationer bør det have for praksis?
Derefter følger artikelteksten. I artikler med en detaljeret metodebeskrivelse bør der gives en kort introduktion til metoden i artiklen, men den uddybende beskrivelse placeres som bilag efter referencelisten. Tabeller og figurer nummereres efter rækkefølge i teksten. Citater markeres med citationstegn og indryk.
Digitalt foto af forfatteren indsendes sammen med artiklen i en særskilt fil. Fotoet skal have en opløsning på minimum 240 dpi. Derudover indsendes forfatterens navn, nuværende stilling, arbejdssted og mailadresse.
Indlevering af abstract og manus
Abstract og evt. artikel, foto og forfatterinformation indsendes til redaktionen på: astridholtz@gmail.com.
Litteraturhenvisninger
Referencer skal noteres i teksten med forfatternavn og årstal i parentes adskilt af komma (forfatterefternavn, årstal). Alle referencer samles i en afsluttende litteraturliste, der skal opstilles efter APA-standard.
Fagfællevurdering
Fagfælleprocessen er dobbeltanonym, det vil sige, at artiklens forfatter ikke får oplyst fagfællernes navn, og at fagfællerne ikke får oplyst forfatternes navn i vurderingsprocessen. Fagfællerne vurderer blandt andet den teoretiske kvalitet, relevansen for praksisfeltet og læsevenligheden og får mulighed for at komme med forslag til forbedring.
Gebyr/betaling
Tidsskriftet tager ikke gebyr for publicering af artikler eller andre dele af den redaktionelle proces.