Om tidsskriftet
Tidsskriftet Paideia udgives af Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) (Universitetet i Innlandet), Institut for Kultur og Læring (Aalborg Universitet), Institutionen för pedagogiskt arbete (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.
Paideia har til formål at formidle relevant forskningsviden til pædagogisk praksis og give bud på, hvilke implikationer denne viden bør have. Praksisforståelsen er i et systemomfattende perspektiv. Det gælder dermed både praksis, der udføres af lærere og pædagoger, og praksis, der udgår fra ledelse og forvaltninger.
Publiceringssprogene er norsk, dansk og svensk, men bidrag fra andre sprog er velkomne og vil blive oversat. Tidsskriftets målgruppe er lærere, pædagoger, ledere, pædagogiske konsulenter, forvaltninger, studerende, undervisere og forskere.
Eksempler på relevante temaer er:
- Inkluderende pædagogisk praksis
- Fællesskaber
- Klasseledelse og læringsmiljø
- Læring, undervisning og fagdidaktiske udfordringer
- Tilpasset oplæring og undervisningsdifferentiering
- Betydningen af køn, socioøkonomisk og kulturel baggrund
- Ledelse i opvækstinstitutioner
- Implementering af nationale og lokale initiativer og strategier.
Open Access politik
Paideia udkommer på tryk to gange årligt, i hhv. maj og november. Efter 6 mdr. bliver de publicerede artikler offentliggjort i tidsskriftets format i pdf her på https://tidsskrift.dk/Paideia/, hvor de er gratis og frit tilgængelige for alle.
Creative Commons licens og ophavsret
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge licensgiveren har du følgende tilladelser:
Du må frit:
- Dele — kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format
- Tilpasse — remixe, omarbejde og bygge videre på materialet til alle formål, også kommercielle.
- Licensgiveren kan ikke tilbagekalde frihederne, så længe du følger licensvilkårene.
-
Kreditering — Du skal give passende kreditering, angive et link til licensen, og oplyse om der er foretaget ændringer. Du må gøre det på enhver fornuftig måde, men ikke på en måde der antyder at licensgiveren godkender dig eller din anvendelse.
- Ingen yderligere begrænsninger — Du må ikke tilføje juridiske vilkår eller teknologiske tiltag som juridisk begrænser andre i at gøre hvad licensen tillader.
Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.
Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet.
Peer-review
- en kyndig anonym fagfælle fra den akademiske forskningsverden.
- en erfaren praktiker indenfor det område artiklen omhandler
Fagfælleprocessen er dobbeltanonym, det vil sige, at artiklens forfatter ikke får oplyst fagfællernes navn, og at fagfællerne ikke får oplyst forfatternes navn i vurderingsprocessen. Fagfællerne vurderer blandt andet den teoretiske kvalitet, relevansen for praksisfeltet og læsevenligheden og får mulighed for at komme med forslag til forbedring.
Gebyr/betaling
Tidsskriftet tager ikke gebyr for publicering af artikler eller andre dele af den redaktionelle proces.
Sektionspolitik
Artiklerne i Paideia omhandler dagtilbudsområdet og området for grundskole og videregående uddannelser. De enkelte numre af Paideia er som hovedregel bygget op over aktuelle videns temaer, fx Mellem autonomi og styring, inklusion i dagtilbud og skoler, kvalitet i uddannelser, lærermangel. Hvert nummer indeholder en leder, der retter fokus mod bladets indhold og de perspektiver temaet retter sig mod. Derudover boganmeldelser og bogomtaler, samt indlæg over aktuel problemstilling, skrevet af lægmand og uden peer review.