En registeranalyse af centrale matematiske begreber i en grønlandsk kontekst
Abstract
Denne artikel beskriver resultaterne af en registeranalyse af grønlandske matematiske begreber. Fokus for analysen er de karakteristiske træk, der opstår når man genererer et matematisk register i et polysyntetisk sprog. Vores teoretiske ramme er faglige registre og registerkontinuum i et systemisk funktionelt lingvistisk perspektiv. Metodisk foretages dokumentanalyser, der mættes af interviewsvar fra semi-strukturerede interviews. Vores analyse indikerer, at der som oftest benyttes samtlige tre teknikker når grønlandske matematiktermer genereres: omskrivninger, nominaliseringer og metaforer. Det matematiske register knytter sig dermed i høj grad og på mange og varierede måder til det grønlandske dagligdagssprog.
References
Christensen, L., Hansen, D. & Kildemark, M. (2010). Matematikki. Z1. Nuuk: Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag.
Danmarks Evalueringsinstitut (2015). Grønlands folkeskole: evaluering 2015. Lastet ned fra https://www.eva.dk/sites/eva/files/2017-07/Gronlands%20folkeskole_dansk_printvenlig_med%20omslag.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (2016). Læreruddannelsen: evaluering af Grønlands læreruddannelse på Ilinniarfissuaq. Lastet ned fra https://www.eva.dk/sites/eva/files/2017-08/Laereruddannelsen_Evaluering%20af%20Gr%C3%B8nlands%20l%C3%A6reruddannelse-www.pdf
Duval, R. (1999). Representation, vision and visualization: cognitive functions in mathematical thinking. Basic issues for learning. Lastet ned fra https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED466379.pdf
Fleischer, A. (2009). De får gode resultater - de grønlandske "superelevers" forudsætninger og hvad der kendetegner dem (Masterspeciale). Institut for Læring, Aalborg Universitet.
Fleischer, A. (2010). Matikkut 5 ny grundbog. Nuuk: Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag.
Gamborg, N. (2018). Lixtals beregner. Lastet ned fra https://www.nielsgamborg.dk/indhold/lixberegner.htm
Halliday, M. A. K. (1978). Language as social semiotic. London: Edward Arnold. Halliday, M. A. K. (1989). Spoken and written language. Oxford University Press.
Halliday, M. A. K. (1993). On the language of physical science. I M. A. K., Halliday & J. R. Martin (Eds.), Writing science: literacy and discursive power (pp. 54-68). London: Falmer Press.
Halliday, M. A.K. & Hasan, R. (1989). Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford University Press.
Hansen, D., Christensen, L. & Kildemark, M. (2012). Matematikki X basebog. Nuuk: Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag.
Hansen, D., Christensen, L. & Kildemark, M. (2010). Matematikki Y2 opgavebog. Nuuk: Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag.
Hansen, D., Christensen, L. & Kildemark, M. (2006). Matikkut 9. Nuuk: Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag.
Inerisaavik (2004). Læreplan for matematik. Lastet ned fra http://www.inerisaavik.gl/fileadmin/user_upload/Inerisaavik/Laereplaner_dk/Aeldste_dk/Matematik_aeldste_dk.pdf
Inerisaavik (2015a). Analyser og resultater af Trintest 2014 i den grønlandske folkeskole. Lastet ned fra http://www.inerisaavik.gl/fileadmin/user_upload/Inerisaavik/Publikation_dk/TRINTESTRAPPORT_2014_da.pdf
Inerisaavik (2015b). Problemregning Folkeskolens afsluttende prøve 2015 (dansk og grønlandsk version). Ikke offentligt tilgængelig.
Johansson, B. & Sandell Ring, A. (2015). Lad sproget bære: genrepædagogik i praksis. København: Akademisk Forlag.
Laursen, H. P. (2003). Dansk som andetsprog i fagene. Københavns Kommune & CVU København og Nordsjælland.
Meaney, T., Trinick, T. & Fairhall, U. (2011). Collaborating to meet language challenges in indigenous mathematics classrooms. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1994-1
Mulvad, R. (2009). Sprog i skole: læseudviklende undervisning i alle fag: funktionel lingvistik. København: Alinea.
Maagero, E. & Skjelbred, D. (2010). De mangfoldige realfagsteksene. Om lesing og skriving i matematikk og naturfag. Bergen: Fagbokforlaget.
Oqaasiliortut (2010). DAKA. Grønlandsk-dansk ordbog. Lastet ned fra http://www.ilinniusiorfik.gl/oqaatsit/daka
Pedersen, T. & Ellehuus, M. (2005). Sproget kan man regne med - om indtænkning af den andetsproglige dimension i folkeskolens matematikundervisning (Specialerapport). Institut for Antropologi, Arkæologi og Lingvistik, Aarhus Universitet.
Polias, J. (2016). Apprenticing students into science: doing, talking & writing scientifically. Melbourne: Lexis Education.
Pöhler, B. & Prediger, S. (2015). Intertwining lexical and conceptual learning trajectories - a design research study on dual macro-scaffolding towards percentages. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 11 (6), 1697-1722. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1497a
Rischel, J. (2009). Polysyntetiske sprog. I Den store danske. Lastet ned fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=143825
Rönnberg, I. & Rönnberg, L. (2013). Læring og undervisning i flersprogede matematikklasser I P. Weng & M. W. Andersen (Eds.), Håndbog om matematik i grundskolen, læring, undervisning og vejledning (pp. 340-362). København: Dansk psykologisk forlag.
Salomonsen, L. & Østergaard, W. (2017). Sprogbrugssituationer i matematikundervisningen - et samspil mellem makro- og mikrostilladsering. I R. G. Henriksen (red.) Feedback i matematik (pp. 37-45). Frederikshavn: Dafolo.
Østergaard, W. (2017). Registerkontinuum - et værktøj til planlægning og refleksion. I S. K. Knudsen & L. Wulff (red.), Kom ind i sproget (pp. 63-86). København: Akademisk Forlag.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.