Modelkompetencer
DOI:
https://doi.org/10.7146/nomad.v7i3-4.146692Abstract
/ denne artikel præsenterer forfatterne et begrebsapparat, der beskriver en række modelkompetencer, dvs. de kompetencer der kan være involveret i arbejdet med at opbygge og analysere matematiske modeller. Set i en større sammenhæng kan kompetencerne opfattes som heltgenerelle problemløsningskompetencer. Men fokus i denne artikel ligger på kompetencernes indhold specifikt i forhold til matematisk modelleringsarbejde. Med udgangspunkt i et undervisningsforløb i matematiske modeller for nogle Lårs universitetsstuderende eksemplificeres og beskrives i alt 9 forskellige modelkompetencer. Begrebsapparatet omfatter for eksempel matematiseringskompetence, stategikompetence og refleksionskompetence. Begrebernes sammenhæng og anvendelighed bliver diskuteret generelt. Formålet er at komme nærmere på en forståelse af, hvad det egentlig er for kompetencer som kan udvikles gennem arbejde med matematiske modeller i undervisningen. Og hermed bidrage til at forbedre grundlaget for diskussion af modelarbejdets rolle og placering på forskellige undervisningsniveauer.
References
Arcavi, A. (1994). Symbol Sense: Informal Sense-making in formal mathematics, For the Learning of Mathematics, 14(3), 24-35.
Blomhøj, M. (1992). Modellering i den elementære matematikundervisning - et didaktisk problemfelt. PhD afhandling, Matematisk Institut, DLH.
Blomhøj, M. (1996). Noter til Matematik D, Matematiske Modeller. Den Naturvidenskabelige Basisuddannelse, RUC.
Blum, W. et al. (Eds.) (1989). Applications and Modelling in Learning and Teaching Mathematics. Chichester, England: Ellis Horwood.
Clements, R. (1989). Mathematical Modelling. Cambridge, NY, USA: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511896989
Davis, P. (1991). Applied Mathematics as a Social Instrument. I Niss et al. (Eds.), Teaching of Mathematical Modelling and Applications. Chichester, England: Ellis Horwood.
Hansen, N.S., Iversen, C. & Troels-Smith, K. (1996). Modelkompetencer - udvikling og afprøvning af et begrebsapparat. Tekster fra IMFUFA nr. 321, IMFUFA, RUC, Roskilde, Danmark.
Heefelt, M. (1990). Dynamiske modeller. Danmark: Gyldendal.
Jensen, J.H. (1980). Matematiske modeller vejledning eller vildledning? Naturkampen 18.
Kapur, J. (1988). Mathematical modelling. New Delhi, India: Wiley Eastern.
Lange, J. de et al. (Eds.) (1993). Innovation in Maths Education by Modelling and Applications. Chichester, England: Ellis Horwood.
Mason, J.H. (1984) Modelling: What do we really want students to learn? In Berry,
Burghes, Huntley, James & Moscardini (Eds.), Teaching and Applying Mathematical Modelling. Chichester, England: Ellis Horwood.
Niss, M. (1989). Aims and Scope of Applications and Modelling in Mathematics Curriculua. In Blum, Berry, Biehler, Huntley, Kaiser-Messmer & Profke (Eds.), Applications and Modelling in Learning and Teaching Mathematics. Chichester, England: Ellis Horwood.
Niss, M. et al (Eds.) (1991). Teaching of Mathematical Modelling and Applications. Chichester, England: Ellis Horwood.
Saaty, T. L. & Alexander, J. M. (1981). Thinking With Models. Oxford, England: Pergamon Press.
Schnack, K. (1993). Handlekompetence og politisk dannelse. Didaktiske studier, Danmarks Lærerhøjskole, 2 pp. 5-15.
Schoenfeld, A.H. (1985). Mathematical Problem Solving. London, England: Academic Press.
Schoenfeld, A.H. (1992). Learning to Think Mathematically: Problem Solving, Metacognition, and Sense Making in Mathematics. In Grouws, D.A. (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. NY, USA: Macmillan.
Skovsmose, O. (1988). Reflective knowledge and mathematical modelling. Rapport R pp. 88-13, Afdeling for matematik og datalogi, AUC, Aalborg, Denmark.
Skovsmose, O. (1990). Reflective knowledge: Its relation to the mathematical modelling process. International Journal for Mathematics Education, Science and Technology 21(5): pp. 765-779. https://doi.org/10.1080/0020739900210512
Skovsmose, O. (1994). Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3556-8
Steinbring, H. (1989). Routine and meaning in the mathematics classroom. For the Learning of Mathematics 9(1): pp. 24-33.
Undervisningsministeriet (1997). National kompetenceudvikling: Erhvervsudvikling gennem kvalifikationsudvikling. Copenhagen, Denmark: Undervisningsministeriets forlag.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.