Læring som sprogspilsoverskridelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/nomad.v4i1.146192Abstract
Matematik har fællestræk med sprog, men jeg benytter begrebet 'sprogspil' for at afspejle, at et sprog er en del af en livsform og en social proces. Læring sker ved en forhandling, hvori vigtige variable er individernes Formål med dialogen, deres Referenceramme, Ordforråd, Metafysik og holdning til den Ydre ramme de befinder sig i (FROMY-variable). Læring af matematik er at kunne bevæge sig til dette matematiksprogspil, udspændt af en mængde FROMY-variable, fra sit naturlige sprogspil, udspændt af en anden mængde FROMY-variable. Dvs. individerne har udviklet deres FROMY-variable, og de kan nu deltage i begge sprogspil.
References
Alrø, H., & Skovsmose, O. (1993). Det var ikke meningen! - om kommunikation i matematikundervisningen. Nordisk Matematikk Didaktikk, 1(2), 6-29.
Barthes, R. (1990). Elements of Semiology. New York: Hill and Wang.
Carraher, T. N., & Carraher, D. W., & Schlieman, A. D. (1985). Mathematics in the Streets and in Schools. British Journal of Developmental Psychology, 3, 21-29. https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.1985.tb00951.x
Christiansen, I. M. (1994). Classroom Interactions in Applied Mathematics Courses: Case Studies in the Danish Highschool. Aalborg: Aalborg Universitet. [Afdeling for matematik og datalogi, PhD-afhandling.]
Dahl, B. (1995). Sprogspilsoverskridende variable i en sprogspilsoverskridende proces i matematikundervisningen. Aalborg: Aalborg Universitet. IR-95-2006.
D'Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its Place in the History and Pedagogy of Mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(1), 44-48.
Lemke, J. L. (1990). Talking Science - Language, learning and values. New York: Ablex Publishing Corporation.
Malmivuori, M. (1994). About Pupils' Mathematical Beliefs System. Rapport nr. 8, Pedagogiske fakulteten vid Aabo Akademi: Matematik i Norden. Redigeret af O Bjorkqvist & L Finne.
Mellin-Olsen. (1987). The Politics of Mathematics Education. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
Steinbring, H. (1991). Mathematics in Teaching Processes. The disparity between teacher and student knowledge. Recherches en Didactique des Mathématique, 11(1), 65- 108.
Wittgenstein, L. (1991). Bemerkungen über die Grundlagen der Mathematik. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag.
Wittgenstein, L. (1994). Filosofiske Undersøgelser. København: Munksgaard.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.