Teknologi, kvalifikationer og matematik
DOI:
https://doi.org/10.7146/nomad.v3i2.146172Abstract
Almene kvalifikationer er efterspurgte på de dele af arbejdsmarkedet, hvor ny teknik indgår i produktioner med flade ledelsesstrukturer og bredere jobkonstruktioner end i den tayloristiske model. I Danmark bidrager matematikundervisningen i den almene og den erhvervsrettede voksenuddannelse (almen voksenuddannelse og arbejdsmarkedsuddannelserne) hver på sin måde til kvalificeringen. Men én ting er kvalifikationskravet - noget andet kvalificeringsbehovet, som ikke er nogen entydig størrelse. Kan man forestille sig, at matematikundervisningen vil kunne give de kortuddannede voksne mulighed for at (videre) udvikle teknologiske kompetencer med såvel en faglig som en personlig dimension, der stiller dem som subjekt i forholdet til teknologien på deres arbejdsplads?
For at kunne besvare dette spørgsmål, må der arbejdes på tværs af de to forskningsfelter voksenuddannelse og matematikdidaktik Bl.a. på grund af matematikkens skjulte tilværelse i teknologien, skal der nemlig søges svar på et metodisk-didaktisk spørgsmål: Hvordan - og i hvilken grad - er det muligt at konstru- ere en matematikundervisning, der har teknologisk kompetence som mål?
Voksenuddannelsesforskerne har ikke interesseret sig specielt for matematik, og matematikdidaktikerne på universiteterne har fortrinsvis fokuseret på undervisning og læring hos børn og unge. Artiklen skal ses som et forsøg på at opstille nogle begrebslige rammer, der kobler kvalifikationer og matematikviden og der- med åbner mulighed for - i næste omgang - at stille nogle lødige forskningsspørgsmål.
References
AMU-direktoratet (1988). Almene kvalifikationer og uddannelsesmæssige konsekvenser indenfor specialarbejderuddannelsen. ("Almenrapporten") København.
Andersen, V., Illens, K., Kjærsgaard, C, Larsen, K., Olesen, H. Salling, & Ulriksen, L. (1993). Kvalifikationer og levende mennesker. 2. delrapport fra Almenkvalificerings- projektet. Roskilde: RUC, EVU-gruppen.
Banke, P. (1991). Gruppeorganisering. Fleksibel produktion og jobkvalitet i den syende industri. Taastrup: Dansk Teknologisk Institut, Arbejdsliv.
Bishop, A. J. (1991). Mathematical values in the teaching process. In Bishop et al. (Ed.), Mathematical Knowledge: Its Growth Through Teaching (pp. 195-214). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-017-2195-0_10
Blomhøj, M., & Nissen, G. (Ed.) (1991). Matematikundervisning og Demokrati IL Initiativet vedr. matematikundervisning. Statens Humanistiske Forskningsråd. Roskilde: IMFUFA.
Blum, W., & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects - state trends and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22, pp. 37-68. https://doi.org/10.1007/BF00302716
Bottrup, P. (1992). "Det udviklende arbejde" -fremtidens arbejde? Taastrup: Dansk Teknologisk Institut, Arbejdsliv.
Clematide, B., & Knoblauch, J. (1987). Arbejdsdeling og kvalifikationskrav - ved CNC- maskiner og i elektronikindustrien. Taastrup: Teknologisk Institut.
Clematide, B. (1991). Uddybning af sammenhængene mellem arbejdsdeling, arbejdsopgaver og kvalifikationskrav. In Kvalifikationskrav og jobprofiler. København: Arbejdsmarkedstyrelsen.
CO-metal & Jernets Arbejdsgiverforening. (1985). JUUST. Jernets udvikling af uddannelsesystemet. Rapport 1 fra et forsøgsprojekt under Jern- og metalindustriens Uddannelsesfond. København.
Department of Education and Science (Committee of Inquiry into the Teaching of Mathematics in Schools under the Charimanship of Dr W.H. Cockroft). (1982). Mathematics counts. ("Cockcroft-rapporten") London: Her Majesty's Stationery Office.
Franklin, L. (1963). Inläringsförlopp och instruktionseffekter. Stockholm: Arbetstekniska Institutet, Verkstädernas Förlag.
Hansen, M., Thomsen, P., & Varming, O. (1991). Psykologisk-pædagogisk ordbog. København: Gyldendal.
Henningsen, K., & Wahlgren, B. (1987). Voksenpædagogik. In Breinholdt et al. Voksenundervisning. Voksenpædagogik - en håndbog. København: Gyldendal.
Høyrup, E., & Høyrup, J. (1972). Matematikken i samfundet. Udkast til en analyse. København: Københavns Universitet, Matematisk Institut.
Jacobsen, B. (1990). Voksenundervisning og livserfaring. København: Chr. Ejlers Forlag.
Jacobsen,B.(1991).Studieridanskvoksenundervisningogfolkeoplysning. Socio-psyko- logiske analyser. København: Akademisk Forlag.
Jensen, H. Siggaard, & Skovsmose, O. (1986). Teknologikritik - et teknologifilosofisk essay. Herning: Systime.
Jungwirth, H., & Maass, J., & Schlöglmann, W. (1993). Mathematics Education for Adults. ICMI Bulletin. June 1993. pp. 19-20.
Lassen, M., Olesen, H. Sailing, & Sørensen, J. H. (1990). År 2014 -farvel til begrebet ufaglærte. København: Specialarbejderforbundet i Danmark og Kvindeligt Arbejdsforbund.
Lave, J. (1988). Cognition in practice. Mind, mathematics and culture in everyday life. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511609268
Lindenskov, L. (1993). Hverdagsviden og matematik. Læreprocesser i skolen. Roskilde: IMFUFA.
Mellin-Olsen, S. (1984). Eleven, matematikken og samfunnet. - En undervisningslære. Bergen: NKI-forlaget.
Negt, O. (1987). Hvad skal en arbejder vide og forstå for at finde sig tilrette i verden i dag? Spørgsmålet om nye samfundsmæssige nøglekvalifikationer. In B.S.Nielsen et al. (Ed.) (1994). Arbejde og subjektivitet. Roskilde: Roskilde Universitetscenter, (pp. 43- 62)
Niss, M. (1984). Kritisk matematikundervisning - nødvendig men vanskelig. Unge Pædagoger 4 (5).
Niss, M. (1994). Mathematics in society. In R. Biehler et.al. (Ed.). Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, (pp. 367- 378)
Nissen, G. (1994). Matematikundervisning i en demokratisk kultur. Nordisk Matematikk- didaktikk 2(2), pp. 58-69.
Olesen, H. Salling (1985). Voksenundervisning- hverdagsliv og erfaring. København: Unge Pædagoger.
Olesen, H. Salling (1993). Kvalifikation og kompetence. In Cornelius H., & Schnack, K. (Red). Voksenpædagogisk opslagsbog. København: Chr. Ejlers' Forlag.
Scavenius, C , & Wahlgren, B. (1994). Tværsektoriel undervisning. Femte og afsluttende rapport om samarbejdet mellem AMU og VUC. København: Forskningscenter for voksenuddannelse, Danmarks Lærerhøjskole.
Skovsmose, O. (1989). Matematik og kultur. Dansk Pædagogisk Tidsskrift 3. pp. 152- 158.
Skovsmose, O. (1990). Matematical education and democracy. Educational Studies in Mathematics 21, 109-128. https://doi.org/10.1007/BF00304897
Skovsmose, O. (1994). Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3556-8
Statens Humanistiske Forskningsråd (1988). Matematikundervisning. Demokrati - kultur-højteknologi. Initiativet vedr. matematikundervisning. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Statens Humanisitiske Forskningsråd (1989). Initiativet matematikundervisning - Demokrati - Højteknologi. Nyhedsbrev nr. 1februar 89.
Undervisnings- og forskningsministeriet (1990). Matematik. Kvalitet i uddannelse og undervisning. København: Undervisningsministeriet.
Wedege, T. (1993) Fra kvalificering til dannelse. 'Fleksibilitet' som en progressiv dannelseskategori. Dansk Pædagogisk Tidsskrift 3, pp.135-142.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.