I forlanger for lidt af jer selv
DOI:
https://doi.org/10.7146/nomad.v3i2.146169Abstract
Hvorfor forstår eleverne ikke, hvor læreren vil hen, og hvorfor forklarer læreren ikke tingene, så eleverne forstår dem? Disse spørgsmål synes at være centrale, når der er problemer i matematiktimen.
Denne artikel ser på samspillet mellem lærer og elever i en konkret undervisningssituation med henblik på at vise, hvordan kommunikationen kan komme til at virke blokerende i læreprocessen.
References
Abele, A. (1992). Schülersprache - Lehrersprache. Mathematische Unterrichtspraxis, 13(1), 1-8.
Alrø, H., & Lindenskov, L. (1994). Hvad er det, de lærer - hverdag i matematikundervis- ningen. In G. Nissen & M. Blomhøj (red.), Hul i kulturen. København: Spektrum.
Alrø, H., & Skovsmose, O. (1993). Det var ikke meningen - om kommunikation i mate- matikundervisningen. NOMAD, 1(2), 6-29.
Alrø, H., & Skovsmose O. (1994). On the right track. Institut for elektroniske systemer, Aalborg: Aalborg Universitet.
Bauersfeld, H. (1980): Hidden Dimensions in the so-called Reality of a Mathematics Classroom. Educational Studies in Mathematics 11, 23-41. https://doi.org/10.1007/BF00369158
Jungwirth, H. (1991). Interaction and gender - findings of a microethnographical approach to classroom discourse. Educational Studies in Mathematics, 22(3), 263-284. https://doi.org/10.1007/BF00368341
Kristiansen, M., & Aagard, A. (1993). Taler vi forbi hinanden - Voksenpædagogik ogpersonlig kommunikation. København: Gyldendal.
Lemke, J. L. (1990). Talking Science: Language, Learning and Values. New Jersey: Ablex.
Mellin-Olsen, S.(1989). Kunnskapsformidling. Rådal: Caspar Forlag.
Mellin-Olsen, S. (1990). The double bind as a didactical trap. In A. Bishop & S. Mellin-Olsen & J. van Dormolen (Eds.), Mathematical knowledge: its growth through teaching. Dordrecht: Kluwer, 39-59. https://doi.org/10.1007/978-94-017-2195-0_3
Stubbs, M. (1976). Language, Schools and Classrooms. London.
Stubbs, M. (1983). Discourse Analysis. Oxford: Basil Blackwell.
Voigt, J. (1984). Interaktionsmuster und Routinen im Mathematikunterricht Weinheim: Beltz.
Voigt, J. (1989). The Social Constitution of Mathematics Province - A Microethnographical Study in Classroom Interaction. The Quarterly newsletter of the laboratory of comparative human cognition, 11(2), 27-35.
Voigt, J. (1994). Negotiation of Mathematical Meaning and Learning Mathematics. Educa- tional Studies in Mathematics 26, 275-298. https://doi.org/10.1007/BF01273665
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.