En undersøgelse af master-studerendes oplevelse af et tværfaglige læringsforløb

Authors

  • Dorthe Varning Poulsen

Keywords:

tværfaglighed, læringsforløb, pædagogisk redskab, innovation, projektudvikling, masterkursus, bergeb

Abstract

Denne opgave har fokus på tværfaglighed som bærende pædagogisk redskab på masterkurset ”Stedets betydning – innovation og projektudvikling’. Masteruddannelse i landskab og planlægning består af 4 forskellige grene, med hvert deres fokus (1. landistriktsudvikling, 2. landskabsforvaltning, 3. friluftsliv og 4. naturbaseret terapi og sundhedsfremme). En masteruddannelse, skal ifølge studieordningen indeholde to tværgående moduler hvor studerende fra alle grene samles på et hold (Det Natur og Biovidenskabelige Fakultet & Københavns Universitet, 2016; Forsknings og Uddannelsesministeriet, 2009). Der optages studerende, der ud over relevant uddannelse (fx professionsbachelor) har mindst to års erhvervserfaring. I de seneste 4 år ikke er oprettet fagmodul-kurser inden for gren et, to og tre pga. for få tilmeldte. Da det tværfaglige modul ”Stedets betydning - innovation og projektudvikling”, som er fokus for denne opgave, startede i januar 2017, bestod det således kun af studerende fra kurset ’Naturbaseret terapi og sundhedsfremme’ som typisk har en sundhedsfaglig baggrund. Dermed var der reelt ikke mulighed for at oprettelse af tværfagligt sammensatte arbejdsgrupper, og intentionen med at afvikle et tværfagligt modul blev udfordret.

Downloads

Published

2023-06-19

How to Cite

Varning Poulsen, D. (2023). En undersøgelse af master-studerendes oplevelse af et tværfaglige læringsforløb. Improving University Science Teaching and Learning, 11(1). Retrieved from https://tidsskrift.dk/IUSTL/article/view/137154