The Language Faculty – Mind or Brain?
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfs.v7i1.2734Resumé
Artiklens sigte er at underkaste Chomskys nyskabende nominale sammensætning – "the mind/brain" – en nøjere undersøgelse. Hovedargumentet er at den skaber en glidebane, således at det der burde være en funktionel diskussion – hvad er det hjernen gør når den behandler sprog? – i stedet bliver en systemdiskussion – hvad er den interne struktur af den menneskelige sprogevne? Argumentet søges ført igennem under streng iagttagelse af de kognitive videnskabers opfattelse af information og repræsentation, specielt som forstået af den amerikanske filosof Frederick I. Dretske.Downloads
Publiceret
2009-06-01
Citation/Eksport
Thrane, T. (2009). The Language Faculty – Mind or Brain?. Tidsskrift for Sprogforskning, 7(1), 1–42. https://doi.org/10.7146/tfs.v7i1.2734
Nummer
Sektion
Thematic Articles