VISSE KLASSER - SAMFUNDSORDEN OG LEDELSE I 1800-TALLETS GRØNLAND
Nøgleord:
klasse, Grønland, 1800-tallet, kolonial administration, forstanderskabsordningResumé
ABSTRACT
Det koloniale rum er ofte blevet sammenlignet med et socialt laboratorium, hvor europæiske magthavere kunne afprøve strategier for ledelse. Artiklen viser, at den koloniale administration i Grønland arbejdede med udgangspunkt i storstilede ideer om, hvordan samfundsordener kan medvirke til at fremme en bestemt adfærd i en befolkning.
Konkret analyseres en reform af kolonien – den såkaldte forstanderskabsordning – der blev gennemført i anden halvdel af 1800-tallet. Med reformen implementeredes en social taksonomi i det grønlandske samfund, efter hvilken befolkningen kunne inddeles i forskellige samfundsklasser. Denne inddeling var et centralt styringsredskab i forhold til at fremme den type adfærd koloniadministrationen ønskede. Gennem forstanderskabsordningens institutionelle praksis blev forskellen mellem forskellige sociale positioner fremhævet med det formål at påvirke de enkelte grønlændere til en øget stræbsomhed. I teoretisk forstand trækker artiklen på begrebet ”colonial governmentality”, og viser hvordan den koloniale reform afspejler en ændring i det politiske rationale bag koloniadministrationen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright temp - tidsskrift for historie og forfatterne.
Artikler publiceret i Temp må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.