Lad der blive mørke
En empirisk og sanseetnografisk undersøgelse af fænomenet mørkelæsning anskuet som literacy-som-begivenhed
Abstract
I denne artikel undersøger vi fænomenet ’mørkelæsning’ som det udspiller sig på en 3. årgang. Med en sanseetnografisk brug af stillbilleder og feltvandringer anskues mørkelæsning som literacy-som-begivenhed, og vi har i denne forbindelse fokus på forholdet mellem menneskelige og mere-end-menneskelige aspekter ved literacy. Ved at forstå literacy som noget der bliver til i relationer mellem mennesker, ting og tekster, åbnes der op for analytiske anskuelser af literacy som involverer affekt, materialitet, kropslighed og rumlighed. Følger man – i et literacy-som-begivenheds-perspektiv – de affektive møder der opstår mellem elever og tekster, får man øje på, hvordan især sanselighed og samhørighed kan være afgørende medspillere i børns fordybede læsning. På den baggrund argumenterer vi for at mørke læsning (og andre sanse baserede literacyaktiviteter) kan bidrage til en læsekultur som værdsætter og påskønner elevernes affektive møder med tekster og de læseoplevelser dette medfører.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.