Tidsskrift for æstetik og pædagogik https://tidsskrift.dk/taep <p>I <em>Tidsskrift for æstetik og pædagogik</em> analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og samtidig med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning.</p> da-DK blok@via.dk (Martin Blok Johansen) blok@via.dk (Martin Blok Johansen) Thu, 29 Feb 2024 08:55:55 +0100 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Koldkrigsmuseet Regan Vest https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143817 Inge Lynggaard Hansen Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143817 Thu, 29 Feb 2024 00:00:00 +0100 Stay true, Kasper Dolberg! https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143849 Louise Rosendal Bang Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143849 Fri, 01 Mar 2024 00:00:00 +0100 Kunstbaseret performanceforskning med indskolingsbørn https://tidsskrift.dk/taep/article/view/146798 <div class="page" title="Page 1"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Artiklens formål er at synliggøre, hvordan forskerroller ’gøres’ med indskolingsbørn. Med kunstbaseret performanceforskning udforsker jeg forskerroller med mindre børn i procesdrama ved som forsker at decentreres med forskningsdeltagerne. Med analyse af videoempiri i to autoetnografiske vignetter udfolder artiklen, hvordan forsknings­ deltagere, forsker og ’ting og sager’ i et relationelt­ontologisk forskningsperspektiv sammenfiltres med forsker­rollerne og sammen bevæger sig rundt i rhizomatiske symmetrier, uden centrum og udgangspunkt. Forskningsdeltagere bliver til forskere, som bliver til forskningsdeltagere i dramaturgi, affektive retninger og dramatisk leg. I ’gørelsen’ af forskerroller skabes æstetiske erfaringer hos børn og voksne; en ‘sanselig viden’ til at bevæge kroppen i relation til det kunstneriske.</p> </div> </div> </div> </div> Thomas Roed Heiden Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/146798 Wed, 19 Jun 2024 00:00:00 +0200