https://tidsskrift.dk/taep/issue/feedTidsskrift for æstetik og pædagogik2025-01-16T20:16:05+01:00Martin Blok Johansenblok@via.dkOpen Journal Systems<p>I <em>Tidsskrift for æstetik og pædagogik</em> analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og samtidig med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning.</p>https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143817Koldkrigsmuseet Regan Vest2024-02-29T08:51:02+01:00Inge Lynggaard Hansenblok@via.dk2024-02-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143849Stay true, Kasper Dolberg!2024-03-01T10:29:15+01:00Louise Rosendal Bangblok@via.dk2024-03-01T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/151433Realistisk, alt for realistisk2024-11-21T17:35:08+01:00Anne Meulengrachtblok@via.dk2024-11-20T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152508Kan den langsomme ånd følge med?2024-12-30T17:01:20+01:00Louise Nabe-Nielsenblok@via.dk2024-12-30T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152715Alt godt kommer til den, der virker2025-01-12T20:50:01+01:00Lea Muldtofteblok@via.dkBrian Benjamin Hansenblok@via.dk2024-12-30T00:00:00+01:00Copyright (c) 2025 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/146798Kunstbaseret performanceforskning med indskolingsbørn2024-06-19T14:21:19+02:00Thomas Roed Heidenblok@via.dk<div class="page" title="Page 1"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Artiklens formål er at synliggøre, hvordan forskerroller ’gøres’ med indskolingsbørn. Med kunstbaseret performanceforskning udforsker jeg forskerroller med mindre børn i procesdrama ved som forsker at decentreres med forskningsdeltagerne. Med analyse af videoempiri i to autoetnografiske vignetter udfolder artiklen, hvordan forsknings deltagere, forsker og ’ting og sager’ i et relationeltontologisk forskningsperspektiv sammenfiltres med forskerrollerne og sammen bevæger sig rundt i rhizomatiske symmetrier, uden centrum og udgangspunkt. Forskningsdeltagere bliver til forskere, som bliver til forskningsdeltagere i dramaturgi, affektive retninger og dramatisk leg. I ’gørelsen’ af forskerroller skabes æstetiske erfaringer hos børn og voksne; en ‘sanselig viden’ til at bevæge kroppen i relation til det kunstneriske.</p> </div> </div> </div> </div>2024-06-19T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152462Hvorfor smed Esther digtet i skraldespanden?2024-12-28T13:18:19+01:00Wilma Walther-Hansenblok@via.dk<p class="p1">I denne artikel peges der på behovet for en nuancering af viden om og inddragelse af elevperspektiver på skolefravær. Denne opmærksomhed er fremkommet på baggrund af analyser af empirisk materiale, der udforsker barrierer og betingelser for skoletilhør. Elevperspektiver på skolefravær eksisterer i begrænset omfang i international udforskning af fænomenet. Ganske få studier beskæftiger sig med at inddrage elevers blik på skolens og læringsmiljøets rolle i skolefravær. Dette er bemærkelsesværdigt, eftersom der både er pædagogiske og juridiske argumenter for nødvendigheden af at inddrage ‘barnets stemme’ i skolefraværssager. I artiklen præsenteres et kvalitativt casestudie baseret på første-persons-beskrivelser af erfaringer med skolefravær. Disse beskrivelser, i form af kvalitative interviews, er efterfølgende blevet analyseret gennem kunstbaserede analysemetoder, herunder poetisering og illustrationer. Gennem casestudiet undersøges det hvorledes pigen Esthers narrativer om hendes turbulente skolegang, og deraf udvikling af skolefravær, kan udforskes og forstås gennem kvalitative og kunstbaserede analysestrategier. Artiklen har to overordnede formål: 1) at belyse elevperspektiver på skolefravær, og 2) at diskutere hvordan der forskningsmæssigt kan være særlige etiske opmærksomheder i forbindelse med undersøgelsen af elevperspektiver. Artiklen fremhæver vigtigheden af en trianguleringsproces mellem subjekt og det situerede undersøgelsesfænomen, i hvilken muligheden for at genbesøge narrativer, sammen med medforskeren, kan tilføre alternative forståelser både i teori og praksis.</p>2024-12-28T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/149439Noget andet i stedet2024-09-16T13:25:24+02:00Dorte Vang Eggersenblok@via.dk2024-09-16T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152795At “læse” lyd i danskfaget2025-01-16T20:16:05+01:00Asger Haldblok@via.dk<p class="p1">I mit speciale undersøgte jeg, hvordan lyd (fx musik og lydeffekter i lydbøger) kan integreres som en selvstændig og meningsskabende modalitet i danskfaget. Ud fra en teoretisk udforskning af lydens didaktiske potentiale i både litterære tekster og omverdenen har jeg udviklet et didaktisk design, som bringer lydanalyse i spil i gymnasiets danskundervisning. Det didaktiske design er tilgængeligt på atlæselydidansk.dk.</p>2024-12-27T00:00:00+01:00Copyright (c) 2025