https://tidsskrift.dk/taep/issue/feed Tidsskrift for æstetik og pædagogik 2024-11-21T17:35:08+01:00 Martin Blok Johansen blok@via.dk Open Journal Systems <p>I <em>Tidsskrift for æstetik og pædagogik</em> analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og samtidig med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning.</p> https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143817 Koldkrigsmuseet Regan Vest 2024-02-29T08:51:02+01:00 Inge Lynggaard Hansen blok@via.dk 2024-02-29T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143849 Stay true, Kasper Dolberg! 2024-03-01T10:29:15+01:00 Louise Rosendal Bang blok@via.dk 2024-03-01T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/151433 Realistisk, alt for realistisk 2024-11-21T17:35:08+01:00 Anne Meulengracht blok@via.dk 2024-11-20T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/146798 Kunstbaseret performanceforskning med indskolingsbørn 2024-06-19T14:21:19+02:00 Thomas Roed Heiden blok@via.dk <div class="page" title="Page 1"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Artiklens formål er at synliggøre, hvordan forskerroller ’gøres’ med indskolingsbørn. Med kunstbaseret performanceforskning udforsker jeg forskerroller med mindre børn i procesdrama ved som forsker at decentreres med forskningsdeltagerne. Med analyse af videoempiri i to autoetnografiske vignetter udfolder artiklen, hvordan forsknings­ deltagere, forsker og ’ting og sager’ i et relationelt­ontologisk forskningsperspektiv sammenfiltres med forsker­rollerne og sammen bevæger sig rundt i rhizomatiske symmetrier, uden centrum og udgangspunkt. Forskningsdeltagere bliver til forskere, som bliver til forskningsdeltagere i dramaturgi, affektive retninger og dramatisk leg. I ’gørelsen’ af forskerroller skabes æstetiske erfaringer hos børn og voksne; en ‘sanselig viden’ til at bevæge kroppen i relation til det kunstneriske.</p> </div> </div> </div> </div> 2024-06-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/149439 Noget andet i stedet 2024-09-16T13:25:24+02:00 Dorte Vang Eggersen blok@via.dk 2024-09-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024