https://tidsskrift.dk/taep/issue/feed Tidsskrift for æstetik og pædagogik 2025-01-16T20:16:05+01:00 Martin Blok Johansen blok@via.dk Open Journal Systems <p>I <em>Tidsskrift for æstetik og pædagogik</em> analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og samtidig med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning.</p> https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143817 Koldkrigsmuseet Regan Vest 2024-02-29T08:51:02+01:00 Inge Lynggaard Hansen blok@via.dk 2024-02-29T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/143849 Stay true, Kasper Dolberg! 2024-03-01T10:29:15+01:00 Louise Rosendal Bang blok@via.dk 2024-03-01T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/151433 Realistisk, alt for realistisk 2024-11-21T17:35:08+01:00 Anne Meulengracht blok@via.dk 2024-11-20T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152508 Kan den langsomme ånd følge med? 2024-12-30T17:01:20+01:00 Louise Nabe-Nielsen blok@via.dk 2024-12-30T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152715 Alt godt kommer til den, der virker 2025-01-12T20:50:01+01:00 Lea Muldtofte blok@via.dk Brian Benjamin Hansen blok@via.dk 2024-12-30T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2025 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/146798 Kunstbaseret performanceforskning med indskolingsbørn 2024-06-19T14:21:19+02:00 Thomas Roed Heiden blok@via.dk <div class="page" title="Page 1"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Artiklens formål er at synliggøre, hvordan forskerroller ’gøres’ med indskolingsbørn. Med kunstbaseret performanceforskning udforsker jeg forskerroller med mindre børn i procesdrama ved som forsker at decentreres med forskningsdeltagerne. Med analyse af videoempiri i to autoetnografiske vignetter udfolder artiklen, hvordan forsknings­ deltagere, forsker og ’ting og sager’ i et relationelt­ontologisk forskningsperspektiv sammenfiltres med forsker­rollerne og sammen bevæger sig rundt i rhizomatiske symmetrier, uden centrum og udgangspunkt. Forskningsdeltagere bliver til forskere, som bliver til forskningsdeltagere i dramaturgi, affektive retninger og dramatisk leg. I ’gørelsen’ af forskerroller skabes æstetiske erfaringer hos børn og voksne; en ‘sanselig viden’ til at bevæge kroppen i relation til det kunstneriske.</p> </div> </div> </div> </div> 2024-06-19T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152462 Hvorfor smed Esther digtet i skraldespanden? 2024-12-28T13:18:19+01:00 Wilma Walther-Hansen blok@via.dk <p class="p1">I denne artikel peges der på behovet for en nuancering af viden om og inddragelse af elevperspektiver på skolefravær. Denne opmærksomhed er fremkommet på baggrund af analyser af empirisk materiale, der udforsker barrierer og betingelser for skoletilhør. Elevperspektiver på skolefravær eksisterer i begrænset omfang i international udforskning af fænomenet. Ganske få studier beskæftiger sig med at inddrage elevers blik på skolens og læringsmiljøets rolle i skolefravær. Dette er bemærkelsesværdigt, eftersom der både er pædagogiske og juridiske argumenter for nødvendigheden af at inddrage ‘barnets stemme’ i skolefraværssager. I artiklen præsenteres et kvalitativt casestudie baseret på første-persons-beskrivelser af erfaringer med skolefravær. Disse beskrivelser, i form af kvalitative interviews, er efterfølgende blevet analyseret gennem kunstbaserede analysemetoder, herunder poetisering og illustrationer. Gennem casestudiet undersøges det hvorledes pigen Esthers narrativer om hendes turbulente skolegang, og deraf udvikling af skolefravær, kan udforskes og forstås gennem kvalitative og kunstbaserede analysestrategier. Artiklen har to overordnede formål: 1) at belyse elevperspektiver på skolefravær, og 2) at diskutere hvordan der forskningsmæssigt kan være særlige etiske opmærksomheder i forbindelse med undersøgelsen af elevperspektiver. Artiklen fremhæver vigtigheden af en trianguleringsproces mellem subjekt og det situerede undersøgelsesfænomen, i hvilken muligheden for at genbesøge narrativer, sammen med medforskeren, kan tilføre alternative forståelser både i teori og praksis.</p> 2024-12-28T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/149439 Noget andet i stedet 2024-09-16T13:25:24+02:00 Dorte Vang Eggersen blok@via.dk 2024-09-16T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/taep/article/view/152795 At “læse” lyd i danskfaget 2025-01-16T20:16:05+01:00 Asger Hald blok@via.dk <p class="p1">I mit speciale undersøgte jeg, hvordan lyd (fx musik og lydeffekter i lydbøger) kan integreres som en selvstændig og meningsskabende modalitet i danskfaget. Ud fra en teoretisk udforskning af lydens didaktiske potentiale i både litterære tekster og omverdenen har jeg udviklet et didaktisk design, som bringer lydanalyse i spil i gymnasiets danskundervisning. Det didaktiske­ design er tilgængeligt på atlæselydidansk.dk.</p> 2024-12-27T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2025