Kunstbaseret performanceforskning med indskolingsbørn
Abstract
Artiklens formål er at synliggøre, hvordan forskerroller ’gøres’ med indskolingsbørn. Med kunstbaseret performanceforskning udforsker jeg forskerroller med mindre børn i procesdrama ved som forsker at decentreres med forskningsdeltagerne. Med analyse af videoempiri i to autoetnografiske vignetter udfolder artiklen, hvordan forsknings deltagere, forsker og ’ting og sager’ i et relationeltontologisk forskningsperspektiv sammenfiltres med forskerrollerne og sammen bevæger sig rundt i rhizomatiske symmetrier, uden centrum og udgangspunkt. Forskningsdeltagere bliver til forskere, som bliver til forskningsdeltagere i dramaturgi, affektive retninger og dramatisk leg. I ’gørelsen’ af forskerroller skabes æstetiske erfaringer hos børn og voksne; en ‘sanselig viden’ til at bevæge kroppen i relation til det kunstneriske.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.