About the Journal

Fokus og område

Tidsskrift for æstetik og pædagogik (TÆP) er et nyt open access-tidsskrift, der både publicerer videnskabelige, fagfællevurderede artikler og praksisreflekterende og handleanvisende artikler. I en separat sektion publiceres endvidere dels klummer, kronikker og debatindlæg og dels ph.d.-præsentationer, forskningsessays og anmeldelser af fx teaterforestillinger, film, tv-serier, bøger, idrætsbegivenheder, arkitektur, ballet, kunstudstillinger osv.

Hensigten med tidsskriftet er at tilvejebringe et fælles, nordisk forum for studerende, undervisere og forskere fra både daginstitutioner, grundskoler, professionshøjskoler og universiteter, som arbejder i feltet omkring æstetik og pædagogik.

I tidsskriftet analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning. Samtidig tilstræbes det at bidrage med perspektiver på æstetik og pædagogik til gavn for den interesserede og engagerede lægmand.

Genstandsfelter kunne fx være – men er ikke begrænset til – skønlitteratur, sprog, billedkunst, film & tv, musik, arkitektur, ballet og teater.

Tidsskriftet publicerer løbende, efterhånden som teksterne bliver færdige og klar til tryk. Det vil også sige, at tidsskriftet som udgangspunkt ikke er organiseret i temanumre, men fastholder det åbne call efter tekster, som forholder sig til et felt, der er i konstant bevægelse.

Med tidsskriftet ønsker vi således en åben diskussion af æstetik og pædagogik, og vi inviterer bredt til at bidrage med perspektiver på feltet, som på nuanceret vis undersøger æstetik og pædagogik og forholdet mellem dem.

Send et publikationsforslag på max 350 ord til blok@via.dk. Så behandler vi det i redaktionen og vender tilbage indenfor ca. 14 dage.

Artikler til TÆP kan skrives på dansk, norsk eller svensk, og det tilstræbes i det hele taget at have en bred nordisk spredning i såvel redaktionen som hos skribenter og fagfællebedømmere.

Peer review-proces

Alle artikler i Tidsskrift for æstetik og pædagogik er fagfællebedømte. Uopfordrede artikler sendes anonymiseret til to uafhængige, fagkyndige forskere efter princippet om double blind peer review. Disse reviews fungerer som rettesnor for redaktionen, der tager den endelig afgørelse om, hvorvidt artiklen skal antages og i givet fald, hvilken grad af bearbejdning der kræves.

Publiceringshyppighed

Tidsskrift for æstetik og pædagogik udkommer med et årligt nummer i en fortløbende årgangsindeksering.

Politik om Open Access

Tidsskrift for æstetik og pædagogik tilbyder øjeblikkelig Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden.

Tidsskrift for æstetik og pædagogik tager ikke gebyr for at bedømme og udgive artikler.

Tidsskrift for æstetik og pædagogik findes udelukkende digitalt. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).