Børns universer på kanten af åbne, kreative og tværæstetiske aktiviteter i fritidsklubber
Resumé
I denne artikel udforsker jeg børns forskellige måder at deltage på i kreative, kunstneriske og tværæstetiske aktiviteter med musik, dans, billedkunst, poesi, m.m. i uformelle læringsmiljøer i to forskellige sjællandske fritidsklubber. Jeg fokuserer på, hvordan børn og unge gennem kropslige handlinger skaber deres egne æstetiske oplevelser, forståelser og universer på kanten af og i sprækkerne på de forskellige kreative rammer, voksne kunstnere og pædagoger etablerer med fokus på inklusion, ligeværdighed og åbenhed. Artiklens empiriske materiale består af observationer og interviews foretaget under projektet Klub Skabertrang i efteråret 2024, hvor pædagoger, kunstnere og kulturskole undervisere med speciale inden for forskellige kunstformer samarbejder om at udvikle en kunstpædagogisk tilgang til og vision om at arbejde med børn og unge. Igennem en særlig case undersøger jeg med et koreografisk og fænomenologisk blik, hvordan aktivitetsrummet udspiller sig som et sammenvævet og interaktivt bevægelsesmønster. Resultaterne peger på, at nogle børn kan have svært ved at bryde med det, de socialt plejer at gøre sammen med andre i klubben, når aktivitetsrummet er meget åbent og eksperimenterende – men samtidigt finder andre grupper af børn disse kunstneriske rum tillokkende som et fristed, hvor de med lethed sammenblander egne vante fritidsinteresser med anderledes, skabende og uforudsigelige processer.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).