Brødrene la Cours kamp for naturvidenskab på de danske højskoler 1867-1908
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i50.420Nøgleord:
Folkehøjskolen, dannelse, naturvidenskab, Jørgen la Cour, Poul la CourResumé
I tiden efter 1848 kom grundtvigianismen til at fylde meget i Danmarks kulturelle og fysiske landskab, ikke mindst takket være et vidt forgrenet net af højskoler. Med udgangspunkt i skolefolkene, brødrene Jørgen og Poul la Cour, kaster denne artikel nyt lys på grundtvigianismens forhold til naturvidenskab og dannelse i sidste halvdel af det 19. århundrede. Det demonstreres, hvorledes brødrene la Cour fra deres plads på henholdsvis Lyngby Landboskole og mønsterhøjskolen, Den udvidede Højskole i Askov, med forskellige grader af succes søgte at skabe plads til naturvidenskabelig undervisning og oplysning inden for rammerne af en folkelig bevægelse, der havde et i bedste fald ambivalent forhold til naturvidenskab som dannelsesmiddel. Artiklen eftersporer de debatter og den polemik, som brødrenes argumentation både indgik i og var kilde til, og den kortlægger derved det handlings- og argumentationsrum, som de to brødre manøvrerede i.Downloads
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Slagmark deles mellem forfatter og Forlaget Slagmark.
Artikler og tekstmateriale publiceret i Slagmark må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider.
Brug og distribution af tekstmateriale både i form af papirkopier og elektroniske kopier, til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern brug er tilladt efter aftale med Copydan Tekst & Node. Brugen skal ske inden for aftalens rammer.
Artikler og tekster må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.