Taylors politiske filosofi - Ontologisk politik og hermeneutisk retfærdighed
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i49.397Nøgleord:
Taylors politiske filosofi, Taylors filosofiske antropologi, John Rawls, Richard Rorty, stærk vurdering, livsgoder, hypergoder, konstitutive goderResumé
En analyse af Taylors politiske filosofi og kritikken af den. Bl.a. den amerikanske filosof John Rawls har indirekte kritiseret Taylor for at være eksponent for en form for republikanisme, der grunder i nogle efter Rawls’ opfattelse alt for vidtræk¬kende antagelser om konstitutionen af det gode liv. Raffnsøe-Møller undersø¬ger med dette udgangspunkt Taylors syn på de underliggende og konstitutive værdier, som præger moderne politik og konceptioner af retfærdighed, hvor¬efter Rawls’ politiske liberalisme belyses ud fra Taylors position. I en kritisk diskussion af Rawls’ begreb om ’distributiv retfærdighed’ argumenteres der for integrationen i dette begreb af Taylors ’hermeneutiske retfærdighed’, hvis kobling af autenticitet og politik ifølge Raffnsøe-Møller kvalificerer Taylors særlige form for republikanske demokratiforståelse.Downloads
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Slagmark deles mellem forfatter og Forlaget Slagmark.
Artikler og tekstmateriale publiceret i Slagmark må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider.
Brug og distribution af tekstmateriale både i form af papirkopier og elektroniske kopier, til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern brug er tilladt efter aftale med Copydan Tekst & Node. Brugen skal ske inden for aftalens rammer.
Artikler og tekster må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.