Æstetikkens endeligt
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i40.328Nøgleord:
Gadamer, æstetik, erfaringsmetafysik, Jørgensen, hermeneutikResumé
Dorthe Jørgensen tager udgangspunkt i selve begrebet æstetik og de mange betydninger, som har aflejret sig i begrebets virkningshistorie, med henblik på at nå til indsigt i den æstetikforståelse og kritik af den æstetiske bevidsthed, som Gadamer udfolder i sin tænkning. Hvad Gadamer selv indså i tiden efter udgivelsen af Wahrheit und Methode, nemlig at hans fremstilling af den naturvidenskabelige metodik ikke længere var up to date, det kan Dorthe Jørgensen med et udblik til kunstverdenen af i dag vise gør sig gældende på tilsvarende vis i Gadamers fremstilling af det æstetiske, som kunstnerne rent faktisk - i modsætning til hvad Gadamer hævder - giver nye fællesskabsstiftende udtryk, der vil kunne blive udlagt erfaringsmetafysisk i en filosofisk æstetik.Downloads
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Slagmark deles mellem forfatter og Forlaget Slagmark.
Artikler og tekstmateriale publiceret i Slagmark må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider.
Brug og distribution af tekstmateriale både i form af papirkopier og elektroniske kopier, til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern brug er tilladt efter aftale med Copydan Tekst & Node. Brugen skal ske inden for aftalens rammer.
Artikler og tekster må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.