Den sande roman - og Sartres Notes sur 'Madame Bovary'
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i44.301Nøgleord:
Litteratur,Resumé
Sune Liisberg undersøger i denne artikel forholdet mellem filosofi og romankunst; til det formål slår han ned på tre tænkere – Camus, Proust og Sartre – som alle udmærker sig ved både at have en praktisk erfaring med, og en filosofisk-teoretisk tilgang til, romankunsten. Grundtanken i Sartres store romanværk (forklaring findes i artiklen) om Gustave Flaubert, L’Idiot de la famille, har Liisbergs særlige bevågenhed, idet han slutteligt sigter på en kommentar til Sartres efterladte Notes sur ”Madame Bovary”. For Flaubert var gennembrudsromanen om ’livet i provinsen’ udtryk for en ’derealisationsakt’, mener Sartre. I sidste ende bliver spørgsmålet om romanens sandhed til et spørgsmål om imaginaritetens sandhed, som igen må ses i forhold til, at det sandsynlige og det blot mulige gør sig gældende som ontologisk realitet i vores erfaringsliv.Downloads
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Slagmark deles mellem forfatter og Forlaget Slagmark.
Artikler og tekstmateriale publiceret i Slagmark må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider.
Brug og distribution af tekstmateriale både i form af papirkopier og elektroniske kopier, til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern brug er tilladt efter aftale med Copydan Tekst & Node. Brugen skal ske inden for aftalens rammer.
Artikler og tekster må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.