Intermitterende dialektik - Filosofi og fantasi hos Adorno og Kierkegaard
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i44.300Nøgleord:
Litteratur,Resumé
I denne artikel genbesøger Isak Winkel Holm et emne – nemlig Kierkegaards poetik – som han i 1998 blev ph.d. i litteratur på, hvilket ikke gik ubemærket hen i den akademiske verden. Filosofi og fantasi hos Adorno og Kierkegaard er helt nøjagtigt artiklens emne, idet Adorno ikke bare er ”den første, men også den, der mest radikalt stiller spørgsmålet om forholdet mellem begreb og billede, mellem fantasi og filosofi i Kierkegaards filosofi.” Helt centralt står her de såkaldte ’bogstavelige metaforer’, for i dem ligger der et betydningsoverskud, som har vristet sig fri af forfatterens (dvs. Kierkegaards) egne intentioner; det står derfor til den årvågne læsers disposition at udtrække betydningspotentialet i denne bogstavelige billedtale. Af samme grund er Kierkegaard ikke kun et ’borgerligt’ fjendebillede for Adorno, han er også et forbillede; nemlig et forbillede for en ikke-brutal tænkning, som Adorno også kalder en ’intermitterende dialektik’, og som opstår i form af ”utopiske huller i subjektets monologiske tekst.”Downloads
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Slagmark deles mellem forfatter og Forlaget Slagmark.
Artikler og tekstmateriale publiceret i Slagmark må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider.
Brug og distribution af tekstmateriale både i form af papirkopier og elektroniske kopier, til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern brug er tilladt efter aftale med Copydan Tekst & Node. Brugen skal ske inden for aftalens rammer.
Artikler og tekster må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.