Taylors politiske filosofi - Ontologisk politik og hermeneutisk retfærdighed
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i49.397Keywords:
Taylors politiske filosofi, Taylors filosofiske antropologi, John Rawls, Richard Rorty, stærk vurdering, livsgoder, hypergoder, konstitutive goderAbstract
En analyse af Taylors politiske filosofi og kritikken af den. Bl.a. den amerikanske filosof John Rawls har indirekte kritiseret Taylor for at være eksponent for en form for republikanisme, der grunder i nogle efter Rawls’ opfattelse alt for vidtræk¬kende antagelser om konstitutionen af det gode liv. Raffnsøe-Møller undersø¬ger med dette udgangspunkt Taylors syn på de underliggende og konstitutive værdier, som præger moderne politik og konceptioner af retfærdighed, hvor¬efter Rawls’ politiske liberalisme belyses ud fra Taylors position. I en kritisk diskussion af Rawls’ begreb om ’distributiv retfærdighed’ argumenteres der for integrationen i dette begreb af Taylors ’hermeneutiske retfærdighed’, hvis kobling af autenticitet og politik ifølge Raffnsøe-Møller kvalificerer Taylors særlige form for republikanske demokratiforståelse.Downloads
How to Cite
Raffnsøe-Møller, M. (2007). Taylors politiske filosofi - Ontologisk politik og hermeneutisk retfærdighed. Slagmark - Tidsskrift for idéhistorie, (49), 61–82. https://doi.org/10.7146/sl.v0i49.397
Issue
Section
Tema