Æstetikkens endeligt

Authors

  • Dorthe Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/sl.v0i40.328

Keywords:

Gadamer, æstetik, erfaringsmetafysik, Jørgensen, hermeneutik

Abstract

Dorthe Jørgensen tager udgangspunkt i selve begrebet æstetik og de mange betydninger, som har aflejret sig i begrebets virkningshistorie, med henblik på at nå til indsigt i den æstetikforståelse og kritik af den æstetiske bevidsthed, som Gadamer udfolder i sin tænkning. Hvad Gadamer selv indså i tiden efter udgivelsen af Wahrheit und Methode, nemlig at hans fremstilling af den naturvidenskabelige metodik ikke længere var up to date, det kan Dorthe Jørgensen med et udblik til kunstverdenen af i dag vise gør sig gældende på tilsvarende vis i Gadamers fremstilling af det æstetiske, som kunstnerne rent faktisk - i modsætning til hvad Gadamer hævder - giver nye fællesskabsstiftende udtryk, der vil kunne blive udlagt erfaringsmetafysisk i en filosofisk æstetik.

Downloads

How to Cite

Jørgensen, D. (2004). Æstetikkens endeligt. Slagmark - Tidsskrift for idéhistorie, (40), 27–40. https://doi.org/10.7146/sl.v0i40.328