Den sande roman - og Sartres Notes sur 'Madame Bovary'

Authors

  • Sune Liisberg

DOI:

https://doi.org/10.7146/sl.v0i44.301

Keywords:

Litteratur,

Abstract

Sune Liisberg undersøger i denne artikel forholdet mellem filosofi og romankunst; til det formål slår han ned på tre tænkere – Camus, Proust og Sartre – som alle udmærker sig ved både at have en praktisk erfaring med, og en filosofisk-teoretisk tilgang til, romankunsten. Grundtanken i Sartres store romanværk (forklaring findes i artiklen) om Gustave Flaubert, L’Idiot de la famille, har Liisbergs særlige bevågenhed, idet han slutteligt sigter på en kommentar til Sartres efterladte Notes sur ”Madame Bovary”. For Flaubert var gennembrudsromanen om ’livet i provinsen’ udtryk for en ’derealisationsakt’, mener Sartre. I sidste ende bliver spørgsmålet om romanens sandhed til et spørgsmål om imaginaritetens sandhed, som igen må ses i forhold til, at det sandsynlige og det blot mulige gør sig gældende som ontologisk realitet i vores erfaringsliv.

Downloads

How to Cite

Liisberg, S. (2005). Den sande roman - og Sartres Notes sur ’Madame Bovary’. Slagmark - Tidsskrift for idéhistorie, (44), 101–117. https://doi.org/10.7146/sl.v0i44.301